Her finner du Nesoddbåtenes historie.
M E N Y:
Parantes: første driftår.
Mer nesoddbåthistorie
Rutetabeller før og nå
Bilder fra Oslo havn
Hurtigbåtene
Arne O. Sørby forteller:
Minnes sommerjobbing på vikarbåter 1964.
Signalbruken på Nesoddbåtene
Upålitelige maskiner
Billettørens utfordring - en luring blir tatt
Matrosen med ekstraservice som mellomnavn
Lokal ruståke kunne gjøre overfarten mer spennende enn ønsket.
Navnet skjemmer ingen
Spilldjevelen
Ferieavløser
Harald Lorentzen forteller:
Mitt liv på.....
Kongen (2009)
Dronningen (2009)
Prinsen (2009)
Baronessen (2009)
Baronen (2009)
M/S Smørbukk (1980)
M/S Huldra (1974)
Prinsen (1999)
Prinsessen (1990)
M/S Bamse Brakar (1989)
M/S Dronningen (1987)
Mikkel (1974)
M/S Lykkeper (1969)
M/S Prinsessen (1965)
M/S Tyrihans (1964)
M/S Veslefrikk (1960)
M/S Prinsen (1955)
Nesodtangen (1929)
Oksvald (1927)
Fjellstrand (1935)
Ursvik (1933)
Nesodden (1903)
Vidar
Bundefjord II (1875)
Helvig (1884)
Angelo (1907)
Frogn(1914)
Jona (1892)
Drøbak (1893)
Drøbak (1905)
Flaskebæk (1899)
Kronprins Olav (1908)
Oscarsborg I (1911)
MB Flaskebæk(1926)
Tourist I (1925)
Odden (1919)
Fagerstrand (1923)
Tinfos (1925)
Spro (1919)
Vika (1952)
Per (1915)
Sjøstrand (1916)
Kvik (1907)
Svelvik (1909)
|
Nesoddbåtene, den komplette historien.
Hvor kom de fra, når var de her, og hvor der de idag. De kjente og bereiste lokalfergene mellom Nesodden og Oslo.
Vi er så heldig her på halvøya å være utstyrt med den beste kollektiv noen kan tenke seg. En 23 minutters fergestrekning over en alltid stille sjøstrekning. (12 minutter på kvelden hverdagene etter 19.) For lite er skrevet på nett om dette. Soldekk.no tar utfordringen. Fortid, nåtid og fremtid om fergestrekningen samles på et sted. Historikken er basert på Harald Lorentzens samlinger med tekst og bilder. Denne samlingen kan sees på Nesodden bibliotek.
Skipshistorikk:
Klikk på navnet for å se bilde av båten. Der det er laget presentasjon, så kommer denne frem.
Navn: |
Byggår: |
Rutetid: |
Videre skjebne: |
H/B Bundefjord |
1874 |
1874-1874 |
Opphugd 1903 |
Bundefjord |
1874 |
1875-1953 |
Opphugd Arendal 1953 |
Vidar |
1869 |
1887-1903 |
Opphugd Arendal 1938 |
Jona |
1877 |
1892-1905 |
Forlis Mandal 1912 |
Drøbak |
1873 |
1893-1893 |
Slettet 1920 |
Kvik |
1898 |
1907-1909 |
Forlis Svenskekysten |
Helvig |
1884 |
1908-1952 |
I 1952 ombygd til fraktefartøy TUNGHOLM. Flere eiere. Trolig kondemnert og senket på åttitallet. 1999: slettet.
|
Oscarsborg I |
1904 |
1910-1920 |
I 1954 ombygd til fraktefartøy REIGUNN. I 1981 kjøpt av eier mtp. restaurering, men dette ble ikke noe av. Demontert 2004 mtp rekonstruksjon. Hugget opp da prosjektet ikke ble realisert.
|
Kronprins Olav |
1904 |
1912-1954 |
Opphugd etter brann 1960 |
Frogn |
1867 |
1914-1924 |
Slettet 1932 |
Svelvik |
1905 |
1909-1913 |
Opphugd 1960 |
Sjøstrand |
1910 |
1916-1922 |
Opphugd 1978 |
Per |
1914 |
1915-1916 |
Senere Svan, Malmø, Hugget Stavanger 1990 etter en brann. |
Spro |
1890 |
1919-1954 |
Opphugd 1954 |
Odden |
1919 |
1919-1924 |
Færøyene 1926 - videre skjebne ukjent. |
Tourist |
1922 |
1922-1936 |
Slettet 1976 |
Fagerstrand I |
1923 |
1923-1945 |
Krigsforliste i Nord-Norge 1944. 1946: solgt som "as-is". 1947: hevet og ombygd til fraktefartøy SANDE, senere SANDE II, NIDARØ, BIALA, ATLEGUTT, MARINATOR og LIHOLM. 1987: kondemnert og senket. |
Angelo |
1907 |
1925-1950 |
I 1950 solgt og ombygd til fraktefartøy KOLØYHOLM, senere HØIEVARDE og S.K.S. Ut av fart ca.1990. Fra 2001 lystbåt Angelo i Fredrikstad. 2010 - Opplag Fredrikshavn. Håp om bevaring. 2011 - flyttet til annet sted i Danmark. Fortsatt opplag. 2014 dokksatt ved Det gamle værft i Ærøskøping.
|
Tinfos |
1910 |
1925-1927 |
I 1926 solgt til Bergen som lokalbåt HAMRE. Fra 1950 fraktefartøy BLAAØY og senere MIRA. Ut av fart 1985. 1995: senket.
|
Flaskebækk |
1897 |
1901-1913 |
I 1913 solgt til Bergen som lokalbåt FLØIEN. Fra 1953 fraktefartøy med samme navn. 1958: forliste på Sørlandet |
Patriot |
1869 |
1896-1896 |
Opphugd, 1936, Fredrikstad |
Nesodden |
1903 |
1903-1969 |
Hugget etter havari |
Drøbak |
1897 |
1905-1965 |
Forlis, 1965, Persiske gulf |
Flaskebekk |
1913 |
1914-1936 |
Opphugd 1970 |
Oksvald |
1927 |
1927-1969 |
Sunket, Vollen i Asker |
Nesodtangen |
1929 |
1929-1971 |
Sunket, Stavanger havn |
Ursvik |
1933 |
1933-1958 |
Hellas, Hugget opp 1974. |
Fjellstrand |
1935 |
1935-1958 |
Sank utenfor Kalymnos island i 1966. Vraket ligger på 37 meters dyp. |
Vika |
1893 |
1952-1960 |
Forlis Stavanger |
Oscar |
1888 |
1952-1952 |
Opphugd 1953 |
Prinsen |
1955 |
1955-1980 |
Charter Stockholm M/S Blue Charm |
Veslefrikk |
1960 |
1960-1972 |
Italia, "Maria Vittoria" - bygd om til yacht. Ombygging startet des 07. Utleie. |
Tyrihans |
1964 |
1964-1989 |
Sverige, M/S Sagasund, Fredrikstad-Strømstad. |
Prinsessen |
1965 |
1965-1987 |
Sverige, M/S Linne Restaurantfartøy fra våren 2010. Nye eiere 2012, ny hjemmehavn Gävle. Stockholm vinter 2012/13. Nytt navn våren 2013 Prinsessan Estelle. 2014 for salg. |
Lykkeper |
1969 |
1969-1989 |
I rutefart på Sognefjorden. |
Mikkel |
1973 |
1974-1979 |
Grønland, ukjent tilstand |
Dronningen |
1987 |
1987-2009 |
Opplag i Horten fra juli 2009. April 2012 Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. 28 mai 2012 fremme hos nye eiere. Nytt navn: MS KAP-LEYT. KAZARSKIY |
Bamse Brakar |
1968 |
1989-2009 |
Cruisetrafikk i Sognefjorden. Nytt navn: Fjord-kongen. 2012 - Charter Stavanger for Norled. 2014 - Ligger for salg i Leirvik. |
Prinsessen |
1990 |
1990-2009 |
Solgt til Bergen. Brukes til chartertrafikk og rutetrafikk fra Bergen. |
Prinsen |
1999 |
1999-2009 |
Solgt til Dubai. Skal brukes til transport av oljearbeidere. NITAG UMM AL ANBAR UAE skal være det nye navnet. |
Dagens ferger/hurtigbåter:
NAVN: |
Byggår: |
I Rute: |
Status: |
|
Huldra |
1974 |
1974- |
Reservebåt Oslofjorden for NORLED. |
|
Smørbukk |
1964 |
1980-2012 |
Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. Kjørt ned mai 12 2012 som Smorbukk. Nytt navn: MS V ADMIRAL KLOKACHEV.
2014 Satt i drift under Russisk flagg port Krym-Kavkaz. |
|
Kongen |
2009 |
2009 |
Ex Tidekongen |
|
Dronningen |
2009 |
2009- |
Ex Tidedronningen |
|
Prinsen |
2009 |
2009- |
Ex Tideprinsen |
|
Baronessen |
2009 |
2009- |
Ex Tidebaronessen |
|
Baronen |
2009 |
2009- |
Ex Tidebaronen |
|
Kilde: NBDS jubileumsbok 1974, Fjordbåtenes Saga - Harald Lorentzen 1981, soldekk.no, Trygve Eriksen jr., Knut A Lorentzen, Tom Gulbrandsen, Lars-Haakon Nesse.
Chartrede skip:
Olaf |
|
1895 |
|
Nordfjord 3 |
1877 |
1920 tallet |
Opphugging 1951 |
Granholmen |
|
|
|
Parat |
1868 |
1910 og 1913 |
"Setaco" 1977, Stavanger |
Asker |
1893 |
1913 og 1941 |
1973 opphugd. |
Glitner |
1867 |
1911 |
Kollisjon 1913, sank utenfor Drøbak |
Frost |
1874 |
1927 |
|
Græsvik III |
|
1939 |
|
Skjold |
|
|
Christiania-Næsodden-Flaksebekk-Kavringstrand. |
Hval |
1893 |
1941 |
Senere kjøpt som VIKA se tabell over. |
Oscar |
1888 |
1941 |
Eid i et år uten at den kom i trafikk i 1953, se tabell over. |
Vestfjorden |
1892 |
1941-1944 |
Senere Lygra, solgt til England 1979. |
Oslo X |
|
1964 |
Reserve for Veslefrikk/Nesodden. |
Båtservice |
|
1964 |
Reserve for Veslefrikk/Nesodden. |
Tornerose |
|
1986-1988 |
Rutebåt Vestlandet, samme navn |
Snarveien |
|
1988-1991 |
Rutebåt Nordnorge |
Sørlandscruise |
|
1996 |
Se "Risørjenta" |
Risørjenta |
|
1999 |
"Hidle", Stavanger. Solgt til Kroatia i 2004. |
Marine express |
1985 |
1996 |
Samme navn, Maritime tours AS |
Askepott |
1988 |
??? |
Gulen skyssbåtservice AS , samme navn. |
OSLO IV
OSLO XI
OSLO XII
|
|
1987 |
Nesodden-Oslo for en lengere periode da flere av hovedfergene var ute av dansen pga skader og havari som følge av ubindt møte med kaia. |
OSLO XII
OSLO VII |
|
2000 |
|
Fjorddrott |
|
2009 |
Avløsning på hovedsambandet. Assisterte Tidedronningen 050809. |
Tidebris |
2002 |
2009 |
Avløsning på Lysaker-Nesodden. Tidebaronessen i dokk.301009 |
TIDEVIND |
|
2014 |
Avløste Baronessen på ruten Nesodden-Lysaker 29.10.14. |
Kilder: Den køfrie snarveien 1874-1999, Harald Lorentzen, 1999. Arne Sørby
Dagens flåte består av 3 tradisjonelle gass/dieselkombinasjonsferger og to hurtigbåter og driftes av NORDLED på oppdrag for kollektivselskapet RUTER.
MS Huldra er resevebåt for rutenettet i Oslofjorden. Skuta er bygd i 1974. Skuta har baugen på rett plass og store soldekk som elskes av Nesoddfolket om sommeren. Om vinteren tar den over ruten til Lysaker når isen herjer som verst. Vollenruten er i isvintre innstilt.
Hurtigbåtene "BARONESSEN" og "BARONEN" betjener rutene til Lysaker og Vollen i rushtiden.
10 oktober 2010 startet kveldsbåten opp med hurtigbåten. Avgangene etter kl 19 på hverdagene blir nå med ekspressfart. På 19 avgangen kan man faktisk velge 1902 - tradisjonell ferge eller 1915 hurtigbåt, som kommer frem til Nesodden på samme tid. Ekstraservice!
Vi har verdens beste kollektiv her på halvøya.
Slik er idealsituasjonen, hurtigbåt både til Aker brygge og til Lysaker.
|