Hurtigbåtene på Oslofjorden.
NBDS så på midten av 70 tallet at hurtigbåt var fremtiden. Problemet var at teknologien ikke helt spilte på lag. Den første hurtigbåten ble levert i 1974 ved et verft som er svært kjent for sin livbåtproduksjon. Desverre var denne båten i høyeste grad en prøv og feil sak. M/S Mikkel ble selskapets hodepine i lang tid.
I dag pløyer to katamaranhurtigbåter "Prinsen" og "Prinsessen" Oslo-Vollen og Nesodden-Lysaker i rushtiden. I tillegg betjener båtene fornøyde passasjerer på kveldstid Oslo-Nesodden og Oslo-Drøbak.
Mikkel/Veslefrikk 1974-1979
M/S Mikkel var laget av glassfiberarmert polyester og var et eksperiment fra verftets side som ikke ble noen suksess. Kun et søsterskip M/S Mikkeline ble laget i tillegg. Denne ble på vestlandet. Prisen for marerittet var 1 042 000. Toppfarten var på 25 knop og maks antall passaserer var 70. Skuta var mer ute av drift enn i drift den tiden den fikk på fjorden. Undertegnende husker skuffelsen da en etterlengtet tur Oslo-Sjøstrand ble innstilt, og noen ny mulighet bød seg aldri.
Heimevernet på Nesodden holdt nesten på å mobilisere hver gang "Mikkel" kom utover fjorden. Den hørtes ut som et flyangrep.
Foto over: Signalen.
Lokalhistoriker Lorentzen kommer med følgende:
" Mikkel ble tatt ut av drift sommeren 1975. Det var stadig tekniske problemer, dessuten trakk plasten vann mellom lagene. Så høsten 1975 ble den lagt opp hos Pettersen slipp i Volden i Asker. Det ble borret hull i skroget og vannet piplet ut i flere måneder.
Foto: Harald Lorentzens samling.
Stor Oslo Lokaltrafikk ble jo dannet og de ville ikke ha denne båten i sitt rutenett, det vil si de ville ikke betale for rutene denne kjørte. Derfor ble den lagt opp og ikke satt i stand slik sekslapet hadde håpet. Båten måtte jo brukes til noe, så¨da fant disponent Backe ut at Nesoddbåtene kunne drive den selv. Den ble blåmalt og omdøpt Veslefrikk og tepper ble lagt på dørken, musikkanlegg innstallert, det skulle bli en cruisebåt. Julebord var i skuddet, og det ble avertert med julebort på fjorden med Veslefrikk. Navnet og fargen var for at folk ikke skulle forbinde den med tragedien rutebåten Mikkel. Det ble tre - fire juleturer høsten 1978-79 (husker ikke helt året). Men det var slik at dynamoen som ladet bateriene gikk på den ene av båtens to motorer. Så ved et arrangement la de seg ved Fjordvangen brygge og guffet på med lys og musikk, og stoppet den ene maskinen, desverre den maskin som ladet bateriene. Så etter noen timer ble det mørkt og ikke fikk de startet båten, for batteriet var tomt. Det gikk bra men flausekontoen var da oppbrukt."
M/S Veslefrikk ex Mikkel ble solgt til Grønland i 1979. En representant for selskapets ledelse fortalte i lokalavisen her om dagen at han hadde sett på en reportasje på tv om kronprinsparets besøk på Grønland. Og hvem om ikke andre en ex Mikkel kom for å hente dem. Dette er en del år siden.
"Veslefrikk" som tok jobben som kongeskip en kort stund. Må vel kalles en fattig oppreising for en plaget skute.
M/S Tornerose 1986-1987
Ruten Nesoddtangen-Fornebu-Lysaker ble først betjent av en innleid skute fra vestlandet. "Tornerose" hadde en toppfart på 35 knop. Ruten ble i overkant populær og 48 passasjerer med hver avgang ble altfor lite.
2006 ble skuta observert still going i øyriket utenfor Bergen.
M/S Tornerose fortsatt med sitt gamle navn.
Marine Express
M/S Snarveien 1987-1990
Foto: Lorentzen. Snarveien på vei inn til Nesoddtangen.
"Snarveien" tok over ruten Nesoddtangen-Fornebu-Lysaker etter "Tornerose" i 1987, hadde samme passasjerkapasitet, men billigere å leie. Gjorde denne jobben frem til selskapet fikk levert "Prinsessen". Går i dag i Nordnorge som M/S Steigfart.
M/S Prinsessen 1990-
I rute Nesodden-Lysaker på bildet under.
Disse tre bildene fra byggingen er fra Harald Lorentzens samling.
"Prinsessen" ble satt i trafikk 1990, og ble naturligvis populær hos Lysakerpassasjerene. Båtens sommerute mellom Oslo og Son har vært godt besøkt. Hadde i flere år store problemer med fremdriftmaskineriet. Fungerer som reservebåt for storebroren "Prinsen". I rutetrafikk er marsjfarten 25 knop. Lengde: 26,94, bredde 9.
M/S Prinsen 1999-
Rute: Oslo-Vollen, Oslo- Nesoddtangen.
"Prinsen" er Nesoddens største luksus. På kveldstid tilbyr den overfartstid på behagelige 13 minutter. En stor og bekvemmelig hurtigbåt i "Admiralklassen". Båten er 36 meter i lengden og gjør 30 knops fart i rute. Fra sommeren 2009 spøker det for hurtiggående kveldsrute.
"Prinsen" betjener i rushtiden Oslo-Vollen til stor glede for folk i Asker-Slemmestadtraktene.
MS TIDEBARONESSEN
Bilde hentet fra AMTA.
Kommer sommer 09
Rute: Aker Brygge-Vollen, Asker. Lengde:32,30m Bredde: 10,80m Dyptgående: 0,95m Passasjerer: 250 Hovedmaskineri: 2x1080kw Servicefart: 30knop
Levert for fart i Stavangerområdet frem til rutestart 1 juli 2009.
Foto: Brødrene AA - byggverftet.
MS TIDEBARONEN
Rute: Nesoddtangen-Lysaker Lengde 27m Bredde: 8m Dypgående: 0,95m Passasjerer: 180 Hovedmaskineri: 2x749kw Servicefart: 25knop
Fjorddrott assisterte på hovedsambandet. Sommer 09
|