soldekk.no © 2009 • Privacy Policy • Terms of Use
Til hovedsiden

 

 


MS Dronningen

Den andre i rekken  av tre gassferger bestilt av anbudsvinner for trafikken mellom Oslo og Nesodden. (Nor-ferje)   Bygget i Frankrike av Aker Yard.

Leveres til TIDE sjø etter planen 31 mai.

Skipet er utstyrt med 2 dieseldrevne maskiner og 2 gassdrevne turbiner. 

 

 

13.05.09

Første bilde av alle de tre nye nesoddfergene til Tide samlet på et brett. Snart er de å se her i fjorden. MS Tidekongen, MS Tidedronningen og MS Tideprinsen.

Bildet er hentet fra: otoboxblog.canalblog.com

 

 

06.07.09  Passerer under Storebælt på vei til Oslo.

 

Dronningen endelig i Oslo 07.07.09.  På bildene under ligger den til klargjøring ved Aker brygge.09.07.09

 

 

13.07.09 overtok Tidedronningen for Tidekongen da sistnevnte måtte slepes til Oslo med el-feil.  Sammen med Smørbukk ble sommeruten holdt igang.

 

31.05.10

Kl 0740. "Tidedronningen" tar en skarp unnamanøver fra bryggen den prøver å legge til på. Blir liggende på tvers utenfor hurtigbåtbryggen før den rygger tilbake og på plass.  Hva skjedde?  Var det en nesten i bryggen opplevelse?  Som vanlig taust fra høytalerene ombord. Bare de vanlige meldingene om at det du trenger å vite om sikkerhet, kan du lese deg til ombord.

 

24.02.10

"Tidedronningen" får motorstopp i havnebassenget på 08:20 avgangen.  "Huldra" kommer til for å hente passasjerene, men får beskjed om at motoren er igang igjen. Imidlertid får de ikke opp ankeret, og dermed må hurtigbåten "Tidebaronen" ta seg en tur og hente de litt over 300 passasjerene i to omganger. Klokke var da passert 10.

En times tid senere er ankerproblemet løst, og "Tidedronningen" legger til kai. Så vil undersøkelsene videre vise om gamle "Smørbukk" atter må til pers.

"Tidedronningen" får assistanse fra "Tidebaronen" Foto: Nina Lorentzen.

 

20.01.10

TIDEDRONNINGEN har hatt en vannskade som skyldes kuldeperioden for to uker siden. Siden da har gamle MS Smørbukk steppet inn.  Her ser vi bilde fra TIDEDRONNINGEN hvor byggtørkere i salongen har nok å gjøre.

Juli 2012

Tidedronningen bytter navn til Dronningen. Som en naturlig følge av at rederiet bytter navn.

 


 

Byggår: 2008/2009

Bt:1 1139

Passasjerer:628

L:49,9m

B:12,10 m

D: 5.25

Maskin:  Gass-diesel fra Mitsubishi

I rute: 2009-

Foto: Multi-maritime og Amta.

Soldekk.no