Br.t:80
Passasjerer: 193, økt til 222 under krigsårene
Fart: 9 miles
Rutetid: 1875-1953
Lengde: 89,8 f
Bredde: 16,2 f
Dypgående: 9 f |
Nesoddbåt nummer 2 ble bygd i Hamburg 1875, og ble satt inn i starten på en rute i Bundefjorden med 9 anløpsplasser fordelt på Nesodden og Oppegård. Skipet hadde 1 klasse og 2 klasse. Allerede i 1893 måtte kjelen byttes ut.
Fra H.Lorentzen henter vi følgende:
1890 - Bundefjord var med konvoien som møtte den tyske keiseren i kristiania i juli.
1893 - Utleid Nesodden Dampskipsselskap for 50 kr dagen.
1910- Kollisjon med en mørklagt DS Bygdin.
1920 - Kollisjon med MS Ørnen i Bunnefjorden.
1921 Kollisjon med DS Odden II ved Helvik brygge.
1922 Kollisjon med "Sydvesten" St Hansaften.
"Bundefjord" var innblandet i 3 kollisjoner i sin tid. Ingen med alvorlig utfall.
I 1953 var det slutt for den gamle sliteren. Ingen veteranskipsklubb eller bevaringsdepartement med fulle pengesekker stod klar til å overta. Så enden på visa ble spikerproduksjonen i Arendal. DS Bundefjord ble solgt for 10 000 kroner til Arendal Skipsopphugging i november 1954.
En fartstid på hele 78 år er det vel få som slår på skipssiden, om enn noen. Ikke rart "Bundefjord" blant passasjerene bare ble omtalt som Dokka.
|