Byggår: 1987
Br.t. 285
600 Passasjerer
I rute Oslo-Nesodden
Bredde: 9,60
Dybde: 4,20
Lengde: 44m |
Levert fra Båtservice verft i Mandal og satt i drift etter leveringen september 87. Konstruert som en bilferge, men bygget som ren passasjerferge med ombordstigning i begge ender. Første skuta som var tilpasset ruten mellom Nesodden og Aker brygge. De øvrige var bygget for det gamle fergeleiet på Rådhuskaia.
Første kaptein Olav Haagensen.
Søndag 8 desember 1991 kolliderte MS Dronningen med kaia på Nesoddtangen med tre knops fart. 72 passasjerer var ombord. To passasjerer fikk nakkeslengsskade mens en ble behandlet for kuttskader.
Det ble innført en regel om å teste propellen 300-400 meter fra land heretter. Om denne regelen fortsatt gjelder vites ikke.
Man kommer merkbart fortere til byen om morgenen med denne båten da motorene var vesentlig kraftigere enn resten av selskapets flåte. En selvopplevd reise så kjørte skuta inn 10 minutters forsinkelse. Imponerende Likevel er den langt fra noen favoritt blant passasjerene. Den rolige salongen definert som den salongen barn, bikkjer og barnevogner ikke har så lett tilgang til. Er plassert i bunnen av båten. Mannskapet plasserte sine fasiliteter i 2 etg. Dette i motsetning til øvrige av båtene. Videre er sitteplassene trange og ubehagelig. Man sitter med to knær i ryggen fra passasjeren bak, og må jobbe vilt for ikke å tilby samme service til seteraden foran.
1 Juli 2009 - opplag Horten for videresalg.
30 mai 2012 - Ukraina
Juli 2012 - nytt navn: MS KAP-LEYT. KAZARSKIY
Foto: Lars Helge Isdahl
Hovedsalong.
18.07.09 Bildeserie fra Dronningen.
Kaos ved på og avstiging.
Tre bilder fra nedre salong.
Hovedsalong med kiosk.
Utgang mot dekk, og sittegruppe på dekk.
Bildene under er fra opplagskaia i Horten 9 juli 2009. Ventende på nye farvann.
Januar 2010 - Foto: Kjell Ivar Larsen.
|