MB Flaskebæk
Byggår: 1913
Br.t:
Passasjerer:
L:
B:
D:
Maskin:M/B
I rute: 1914-1930 |
En liten motorferge ble bygget ved Nylands mekaniske verksted i hovedstaden for et mindre selskap Flaskebæk og omegn Trafikselskab. Første nesoddbåten med oljedrevet motor istedenfor dampmaskin. Det var en tidligere disponent i Nesodden dampskipsselskap som var arkitekten bak dette.
Trafikkområdet var Kavringstrand-Sjøstrand-Flaskebekk og Nesoddtangen. Skuta hadde fast liggeplass på Kavringen. Rutetidene var tilpasset kontorfunksjonærene som startet jobbene sine i byen 09 om morgenen. Kl 1530 startet returen tilbake til nesoddlandet, og hyttene der.
I 1926 overtok Nesodden Dampskipsselskap "Flaskebæk.
I 1930 finner vi rutebåten i Bundefjordselskapets eie i rute mellom Malmøya og Flytebryggen.(Der Operaen ruver i dag.)
Bergen skulle være neste stopp i 1937. Selskapet Topdal gav skuta navnet "Fenring". Og i 1946 var det Rutelaget Bergen-Vest som overtok den.
Fra 1963 finner vi den i Gilleleje i Danmark. Her gikk den i trafikk frem til 1970 hvor opphugging fant sted. Motoren ble satt inn i en norsk fiskeskøyte.
|