Hjemmeside Fjord Line

 

Hjemmeside Color Line

 

 

Stavanger til Oslo  på kun 3,5 time bak rattet?   Mulig??

 

 

 

 

 

Stikkordet er selvfølgelig ferger. Du må i tillegg være villig til å legge litt gryn og tid på bordet for denne ekstra opplevelsen. Men behagelig var det virkelig.

Arenaen var Stavanger, og to innholdsrike dager var sin ende. Oljemuseum, hermetikkfabrikk og et forsøk på å nå en gammel lokalbåt på 45 meter var noen av gjøremålene.

 

Istedenfor å legge seg på asfalten og dure 7-8 timer mot hovedstaden, så lunket vi en time i retning Egesund. En idyllisk liten plass som absolutt var verdt å få med seg i noen timer. På andre siden av byen lå fergeleiet til Fjordline som skulle bringe oss vel over til Hanstholm i Danmark.

 

 

Avgangen var først sent på kveld så det ble tid til en film fra medbrakt pc i bilen før M/S Bergensfjord fant bryggekanten. Litt forsinket pga bra med vind denne dagen. Ingen liten rute denne skuta traffikerer.

Bergen starter den kl 12 på dagen, Haugesund kl 17, og endelig der vi stod i Egesund – avgang 22.30. Tax-free var stengt når vi kom ombord, og åpnet ikke før vi var langt innover det danske flatlandet. Den italienske serveringen ombord vartet opp med nattmat. Pizzaen så fin ut men var direkte smakløs. Pasta som min medreisende bestilte var helt utmerket.

 

 

Skuta var ikke av cruisestandard. Litt sånn enkel kontinentstandard over interiøret, men rent og pent. Den bakerste delen av bildekket var under åpen himmel. Båten var noen steder bygget med en 5 årings logikk i legokassa. Så selv en båtnerd måtte gå noen ekstra runder før retningssansen satt. Litt rotete. Båtens tilbud lå på 1 dekk. Resten av dekkene var forbehold liggestolsalong og lugarer.

Vi hadde bestilt lugar i billigste klasse over maskinrommet. Viste seg ikke å være noe støy av betydning i lugaren. Men det pussige var når vi åpnet døren til toalettet så var det som å åpne døren inn til maskinrom. Støyen slo i mot oss. Vi hadde utvendig lugar til vår store overraskelse. Så rett inn i en annen vegg, men likevel. Et snev av dagslys vil nok gjøre oss med selskap på morgenen.

 

 

 

Vi møtte bra med sjø utpå, men båten tok bølgene pent, så søvnen var det ikke noe å klage på.

En time forsinket ankom M/S Bergensfjord den danske byen Hanstholm. Mens bølgene slo hvite over moloen førte kapteinen elegant skuta inn i den knøttlille havnen. Og det er et show jeg anbefaler alle å få med seg selv om ankomsten normalt er kl 0600 denne onsdagen.

Vi fikk en time ekstra på øret pga forsinkelse, og takk for det :-)

 

 

 

Ferden på land gikk til Aalborg etter veianbefaling fra en TOMTOM navigator. Her ble det bunkring av dansk smørbrød av den typen hvor det er mer pålegg enn brød. Danskene KAN smørbrød. Etter en liten spasertur i byen satte vi ferden videre til Hirtshals hvor vår neste ferge signert Color line skulle ha sin avgang. Superspeed 2 hører til siste generasjon av danskebåter som skroter det gamle danskebåtkonseptet hvor selve reisen var en del av opplevelsen. Nå er det transport fra a til b så raskt som mulig som gjelder. De som vil oppleve noe på sjøen kjører cruisefergene til Kiel.

 

 

 

Superspeed flåten til Color line består av 2 stykker hvorav den ene går fra Kristiansand, og den andre fra Larvik. Navnene er ikke av det imponerende slaget, men det var jammen det eneste negative jeg kan skrape frem med beste velvilje. Vi hadde bestilt businessklasse noe som flytter oss vekk fra den verste strømmen av barnefamilier som var på vei hjem fra Legoland. I tillegg fikk min kompis pc på nett for litt jobbing for føden. Jeg kunne velge på en skjerm foran mellom litt ol-sending eller en film. Frukt, kjeks og drikke var fritt sammen med dagens avis til utlån. Skinnstolene var utrolig behagelige og gjorde overfarten til en drøm. På business klasse var det ingen utsikt ut til min skuffelse. Ser bare rett i livbåtene gjennom vinduene. Da er de ordinære liggestolene noen dekk over å foretrekke. Båten ellers er imponerende!

 

 

 

Taxfree var overraskende stort og flere butikker ombord kunne behage de som led av shoppingfeber. Maten ombord ble ikke testet da det danske smørbrødet hadde dekket næringsbehovet til alt overmål. Etter 3 timer og 45 minutters overfart i 27 knops fart klappet hurtigfergen til en helt ny kai i Larvik. Og vi satte kursen den siste strekningen til Oslo.


Totalt kom 2 alle pluss bilen billetter, med lugar og businessklasse på 2400,- Nå var vi 2 personer.

Dette var i høysesong. Blir jo rimeligere andre deler av året. Fjordline har planer om å flytte sin skute til Stavanger-Hirtshals. Dette gjør reisen ennå mer aktuell. Ikke siste gang jeg tar denne turen. Og tipset er herved gitt!

 

ENDRING:Etter omlegging av ruten går nå MS Bergensfjord direkte fra Stavanger by.

 

soldekk.no © 2009 • Privacy Policy • Terms of Use

www.soldekk.no