Allerede i 1906 startet restauratør Chr.Christiansen to små ferger mellom Vippetangen og Hovedøya der han drev et bevertningssted. Frem til 1912 ble trafikken drevet av små motorbåter. Driften ble overtatt av båtbygger Axel Holm i 1917, som sammen med Bøe ble eier av selskapet som utvikler seg til oslofergene.
Trafikkområdet er øyene utenfor Oslo havn der hyttebeboere og badegjester utgjør kundemassen sommerstid.
Navn: |
I Rute: |
Siste opplysninger: |
Motor 1 |
1906-? |
? |
Oslo |
1906-? |
? |
Oslo I |
19??-? |
? |
Oslo II |
1911-? |
? |
Oslo III |
1910-? |
? |
Oslo IV |
1912-? |
? |
Oslo V |
1923-1960 |
1960 lasteferge noen år. 1975 Kondemnert. |
Oslo VI |
1924-198x |
Kolliderte og sank i Oslo havn |
Oslo VII |
1927-194? |
Senket i Horten havn under krigen. |
Oslo VIII |
1934- |
|
Oslo IX |
1946- |
|
Oslo X |
1959/61-198x |
Hugget |
Oslo VI |
198x- |
|
Oslo VII |
1953-2009 |
Hugget i Arendal opplyser rederiet. |
Oslo XI |
1989x- |
|
Oslo XII |
1990- |
|
Oslo X |
1998- |
|
Oslo VII |
2009- |
|
Oslo V |
198x- |
Katamaran senere solgt til Serbia. |
|
Kilder:
Harald Lorentzens samlinger
"Fjordbåtenes Saga" Harald lorentzen
"SIGNALEN" Harald lorentzens artikkel om Oslofergene.
|