Byggår: 1893 Br.t: 122 Passasjerer: L:91,2 f B:17,6 f D:8,2 f Maskin: I rute: 1952-1960 (1952 – 1960) Bygd av Eriksbergs mek. Verkstads AB, Göteborg (# 102) 122 brt, 51 nrt91.2 x 17.6 x 8.2 2cyl.Comp. (Eriksberg), 185 iHK 1893:Levert som SAMSØ for Aarhusbugtens Dampskibsselskab, Aarhus, DK 1918:Juni: Solgt til Røken & Hurums Dampskibsselskab, Kristiania. Omdøpt RØKEN 1926:Overtatt av D/S A/S Asker, Røken & Hurum, Oslo 1934:Juni: Omdøpt HVAL 1950:Ombygd til M/S: 8cyl. 2T DM (General Motors Corp., Detroit MI, b.1943), 500 bHK 1952:Juli: Overtatt av Sørensen & Lie’s Kulkompagni, Oslo 1952:Des.: Innkjøpt av A/S Nesodden-Bundefjord D/S, Oslo. Ombygd og forlenget ved Sarpsborg mek. Verksted: 128 brt, 62 nrt 1953:22.05.: Omdøpt VIKA 1960:Solgt til Laif Clausen, Moss/Oslo. Omdøpt SKANDIA DAN 1962:Mai: Overtatt av A/S Norsk Alliance, Oslo 1962:Mai: Solgt til Birger Svendsen, Kråkerøy/Fredrikstad. Omdøpt SEILØ 1964:Overført til Birger Svendsen & Sønner, Kråkerøy/Fredrikstad 1974:Solgt til Torgeir Svendsen m.fl., Nesodden/Fredrikstad 1975:Solgt til Lars Hovland & Co., Jørpeland/Stavanger 1979:(Høst): Sank under opplag i Jørpeland 1990:Vraket berget og hogd ved Brødrene Anda. |
Foto/fakta: Harald Lorentzens samlinger.
En skute som skulle få lang fartstid ble bygget så tidlig som 1893 under navnet "Samsø". Hele 12 eiere med 6 navn fikk denne båten.
1893 - Eier: Aarhusbugten Dampskipsselskap. Navn: "SAMSØ"
1919 - Eier: Skibsaktierselskapet Røken&Hurum. Navn: "Røken"
1934 - Eier: Asker, Røken&Hurum. Navn: "Hval"
1952 - Eier: Sørensen& Lies kullkompani
1952 - Nesodden-Bundefjord dampskipsselskap. Navn: "Vika"
En større modernisering av båten ble gjennomført med bl.a. nye salonger. Lastebommen ble fjernet, og lasterommet ble gjort om til en passasjersalong.
1960 - Leif Clausen, Moss. Navn: "Skandia Dan".
1962 - AS Norsk Alliance. Navn:"Seilø".
1962 - Birger Svendsen&Sønner, Fredrikstad.
1973 - Torgeir Svendsen.
1974 - Lars Hovland, Stavanger.
1979 - Forlist.
DS Hval
DS Hval 1945
DS Hval
Foto: soldekk's samlinger.