Byggår: 1933 191 Brt 107,2 f lang 21,9 b 7,3 d 370 Passasjerer Fart: 13,5 knop Maskin: 3 cyl. Trippel. Rute: 1933-1958 (LFEU) (1933 – 1958) Bygd av A/S Trondhjems mek. Verksted, Trondheim (# 202) 191 brt, 103 nrt, 370 PC107.2 x 21.9 x 7.3 3Exp. (TMV), 339 iHK 1933:Mai: Levert som URSVIK for A/S Bundefjord Dampskibsselskap, Nesodden/Oslo 1941:Febr.: Overtatt av A/S Nesodden-Bundefjord D/S, Oslo 1941:Mai: Tatt ”in Anspruch” av tyske myndigheter. 1945:Mai: Utleid til Allierte styrker i Norge 1945.Nov.: Tilbakelevert 1958:Juni: Solgt til SS Co. Aiginis (Nikolas G. Metaxas), Piraeus, Gr. Omdøpt HARA 1973:Hogd i Hellas. |
1933 Eier Bundefjord Dampskipsselskap, og fikk dette året æren av å starte en ny rute til Ingerstrand bad som nettopp hadde åpnet.
Etter andre verdenskrig lå "Ursvik" mye i opplag i påvente av ombygging til dieseldrift. Men etter at Nesodden kommune gikk inn med en større eierandel for å redde selskapet fra ruin, ble "Ursvik" sendt i kjølevannet til "Fjellstrand" nedover til varmere strøk. I flere år ble Pireus, Athens havn stedet for den gamle sliteren. Ny eier Nikolas G. Metaxas. Etter rederiets konkurs i 1973 fulgte muligens noe tid som restaurant. Men året etter var det slutt og Ach. Kouper SA stod for opphugging.
"Ursvik" var sammen med "Fjellstrand" de raskeste og mest bekvemme fjordbåtene før 2 verdenskrig. Krigstjenesten gjorde skuta i skyggen av "Tripitz", og lå ved siden av selskapets "Fagerstrand" når angrepet kom, og måtte i ettertid repareres. Deretter fulgte krigstjeneste i ruten Tromsø-Harstad-Narvik.
Under et flott mannskapsbilde fra 1938:
Ursvik ved Blylaget brygge.
Bildet under er fra skipets greske periode som "Hara" . Over legger "Ursvik" til i Brevik (Harald Lorentzens samling)