Byggår 1964 Passasjerer: 380 Brt.t. 262 Fart 12,5 knop Fartstid: 1964-1989 Lengde: 35,1. Bredde: 7,2 m Dypde: 2,9m Senere navn: Sagasund |
Sammen med søsterskipet "Prinsessen" som ble levert året etter ble de bygget på Ulstein mekaniske verksted. To moderne fjordbåter som skulle få lang fartstid.
Gjorde senere svenske av seg og seilet en periode i Stockholm under navnet "Saga Lejon". I dag går skuta i fast rute Fredrikstad-Strømstad under navnet "Sagasund"
1964 desember. Levert fra Ulstein mek. verksted Skrog bygget ved Hjørungavaag mek. verksted.
1964-1989 I rute Oslo-Nesodden
1977 Ny maskin satt inn "Frichs Diesel
1989 Ny eier Strengnäs Rederi. Nytt navn Mälarsund
1991 I opplag da rederiet slås konkurs.
1993 Ny eier Royal Stockholm Cruise line AB. Nytt navn Saga lejon
1999 En større ombygging foretas
2001 Ny eier, Tore Nybro Hansen i Halden. Nytt navn Sagasund. Trafikk Mellom Fredrikstad, Halden og Strømstad. Utleid ved et tilfelle til ruten Nesoddtangen-lysaker.
2015: Solgt til Koster Marin AB
2021 Lagt ut for salg sammen med mulighet for overtakelse av ruten.
En liten reise med "Tyrihans" på midten av 80 tallet. Foto: soldekk.no v/ Tom harbø
"Tyrihans" Legger til i Oslo en sen sommerkveld.
"Tyrihans" litt uheldig under en dokksetting bildet over. Under i kappkjøring med splitter nye "Lykkeper". (Harald Lorentzens samling.)
MS Tyrihans en vinterdag i Oslo. Kortmotiv innsendt av Iver Aage Iversen.
I mars 204 gjorde "Tyrihans" et innhopp på Lysakerruten og det var duket for et gjensyn med en god gammel sliter. Et virkelig artig stunt av NBDS. Bildene under er fra turen. Vet ikke om ruten hadde sjenkebevilgning, men konjakken stod klar i baren den :-) Soldekk.no's utsendte nøyde seg med vaffel og cola som smakte utmerket.
Besøk gjerne nettstedet til gamle "Tyrihans" og ta en nostalgitur.
10.07.10
En trivelig tur til Strømstad for soldekk's redaktør i dag. "Sagasund" lå i havnen der og ventet på sine passasjerer. Et bilde måtte til. Ex "Tyrihans" holder seg godt.