Den tredje og siste i rekken av tre gassferger bestilt av anbudsvinner for trafikken mellom Oslo og Nesodden. (Nor-ferje) Bygget i Frankrike av Aker Yard.
Levert til TIDE sjø etter planen 15 juni 2009.
Skipet er utstyrt med 2 dieseldrevne maskiner og 2 gassdrevne turbiner.
Sjøsatt 25 april 2009.
Bilde fra sjøsettingen hentet fra www.brovingen.no, foto: Tide sjø.
Tideprinsen i Oslo 27.07.09.
Alle tre på Aker brygge.
18.08.10
"Tideprinsen" fikk blackout når det gjenstod 200 meter til Tangen brygge på 2030 avgangen fra Oslo. Plutselig ble det møkt og stille i salongen da motoren stoppet og lyset gikk. "Tideprinsen" ble liggende å drive, og ankeret ble låret. (Bildet under). Etter en stund kom motoren igang, ankeret ble tatt opp, og vi gikk til brygga.
TIDE er ivrig på å informere om sikkerheten og nødvendigheten av å ikke stå i trappene ved hver avgang, men når det virkelig gjaldt var det taushet som rådet. Greit at det er hektisk når det står på, og passasjerene som spurte fikk grei beskjed av mannskapet. Men noen ord når tingene roer seg kunne vært på sin plass.
Det viste seg at "Tideprinsen" på denne avgangen kun hadde gått på gassdrift over, men det ble for mye for systemet og det endte opp med total bortfall av fremdrift. Hva om dette hadde skjedd under oppbremsing foran brygga? Vi har sett vestlandskapteinene kjøre med betydelig mer enn 5 knop inn mot bryggen.
Systemet fungerer ikke slik at når gassdriften uteblir, så overtar dieselmotorene automatisk. Nei, 5-10 minutter tar det før man er igang på alternativ drift. Dette er for dårlig. I dag var det stille vær, og ingen "Stena Saga" var å se. Neste gang behøver ikke TIDE være like heldig.
Ankeret slippes.
Juli 2012 Navnbytte fra Tideprinsen til Prinsen.