Foto: Dagny Hatt
Byggår: 1905 Br.t: 169 Passasjerer: 200 Bygd av Trondhjems mek. Verksted, Trondhjem (# 118) 169 brt, 82 nrt, 200 PC104.8 x 18.5 x 8.0 3Exp. (TMV), 52 NHK, 286 iHK 1905:Juni: Levert som FARMAND for A/S Stenkjær Dampskibsselskab, Stenkjær 1909:Innkjøpt av A/S Næsoddens Dampskibsselskab, Nesodden/Kristiania. Omdøpt SVELVIK 1913:Solgt til Dampskibsselskabet Hurum, Strømmen & Svelvik A/S, Kristiania 1916:Solgt til D/S-A/S Juno, Holmestrand 1918:04.04.: Rekvirert av Kgl. Norske Marine (Østlandseksadren) 1918:16.11.: Tilbakelevert eier 1940:Solgt til Erling Sannes, Bodø. Omdøpt BOLGA Forlenget og ombygd. 221 brt, 118 PC106.9 x 18.5 x 8.0 1940:09.10.: Rekvirert av Die Kriegsmarine 1943:09.03.: Returnert eier 1946:Solgt til A/S Ofotens Dampskibsselskab, Narvik 1954:Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø. Omdøpt TROMSØ 1958:Des.: Omdøpt SKORØY 1960:Solgt til Iver Falbach, Tromsdalen, for hogging.
|
Fakta: "Fjordbåtenes saga" Harald Lorentzen.
Levert i 1905 fra Trondheim mek verksted til Steinkjær dampskipsselskap. Navn: "Farmand"
Ble egentlig ikke kjøpt inn for trafikk på Nesoddlandet, men på bildet over anløper skuta Signalen i nesoddbåtfarger. Om dette var kun anløp til og fra Svelvik, eller om det var reell Nesodden-Oslo rute vites ikke.
Allerede 1909 gikk kursen til Østlandet og Oslofjorden. Nesodden dampskipsselskap overtok den datidens store skuta for ruten Christiania-Svelvik. En rute selskapet hadde hatt noen år, men trengte større tonnasje.
Frem til 1931 drev Holmestrandselskapet Juno skuta i rutetrafikk Krsitiania - Svelvik. Da hadde tiden gått fra den gamle sliteren og den gikk i opplag.
1913 overtok AS Hurum, Strømmen og Svelvik dampskipsselskap skuta. Og drev den i trafikk i tre år til 1916.
1940, nye eiere Ofoten Dampskipsselskap. Navn DS Bolga.
1954 Navnskifte til Tromsø, og senere Skorøy. Eier Troms fylkes dampskipsselskap.
Siste eier var Iver Falbach i Tromsdalen. Der lå skuta mange år på en strand før den ble hugget.
DS Juno (Foto: H.Lorentzens samlinger.)
DS Juno. (H.Lorentzens samlinger.)
DS Tromsø (Foto: H.Lorentzens samlinger)