Byggår: 1913 Br.t:32 Passasjerer:90 Maskin: 15 hestekrefter. I rute: 1916-1922 Bygd av Em. Moen Båtbyggeri, Risør 32 brt, 15 nrt, 90 PC53.1 x 13.5 x 5.3 2cyl. 2T RM (J. & C. G. Bolinders MV AB, Stockholm), 30 bHK 1913:Levert som SANDØ for Fredrikstad-Hvaler D/S A/S, Fredrikstad 1916:Solgt til O.B. Wiik, Kristiania. Omdøpt SJØSTRAND 1916:Solgt til Flaskebæk og Omegn Trafikselskab (Richard Bache), Kristiania 1916:Overtatt av A/S Nesodden Dampskibsselskab, Kristiania 1922:Solgt til Mathiesen & Markussen (H. Markussen), Tønsberg. Omdøpt VRENGEN 1927:Solgt til Olaf Skarbø, Ålesund. Omdøpt ASPØY 1931:Ny motor: Wichmann RM (M. Haldorsen & Søn, Rubbestadneset), 77 bHK 1947:Overtatt av Kristian Åsen, Ålesund 1954:Solgt til Birger Rosenlund P/R, Davik/Måløy 1960:Solgt til Hjalmar Thomassen P/R, Utsira/Haugesund 1964:Solgt til Erling E. Misje, Bergen 1978:Mai: Kondemnert og strøket av Skipsmatrikkelen. Fakta og bilder: Harald Lorentzens samlinger |
Bygget ved Moen i Risør for Fredrikshald-Hvaler DS. MB Sandø var første navn.
1916 overtatt av et lokalt dampskipsselskap på Nesodden som senere samme år overdro skuta til Nesodden dampskipsselskap. I kontrakten ble det lovet at ingen andre skip skulle anløpe Sjøstrand brygge.
1922 var tiden som lokalbåt i Oslofjorden over, og ny hjemmehavn ble Tønsberg. Nytt navn "Vrengen". Ny rute Tønsberg-Sandefjord.
1927 gikk ferden til Ålesund og nytt navn ble "Aspøy".
1947 gikk skuta til Kristian Åsen.
1954 Måløy, Birger Rosenlund.
1960 Haugesund, Hjalmar Thomassen.
1964 Bergen, eier Erling E. Misje. Navn: Matredal. Bildet under.
MB Sjøstrand ble kondemnert i mai 1978.