Byggår: 1990 Br.t: Passasjerer: L: B: I rute: 1990-2009, Nesoddtangen-Lysaker. Nesodden vestside til Son. |
Disse tre bildene er fra Harald Lorentzens samling. Fra Mandal 2002/2003 når nytt tørrskodd evakueringssystem ble montert.
"Prinsessen" ble satt i trafikk 1990, og ble naturligvis populær hos Lysakerpassasjerene. Båtens sommerute mellom Oslo og Son har vært godt besøkt. Hadde i flere år store problemer med fremdriftmaskineriet. Fungerer som reservebåt for storebroren "Prinsen". I rutetrafikk er marsjfarten 25 knop. Lengde: 26,94, bredde 9.
20.07.09 - knappe en uke igjen før Prinsessen tar farvel med Oslofjorden. soldekk.no var med på avgangen fra Lysaker til Sjøstrand via Nesoddtangen. Og fulgte den med linsen inn til Ildjernet. Takker mannskapet for velvilje til innendørs fotografering.
LYSAKER brygge
Salong nedre dekk
Akter og øvre dekk.
Brua
Til Ildjernet
Mot Oslo igjen.
Nest siste dagen i drift for NBDS får Prinsessen maskinhavari. Den blir slept til opplag i Horten. Bildene under er tatt 9 juli 2009. Spennende å se om den blir satt i stand og får nye passasjerer å betjene.
Horten verft. Årsskiftet 09/10. Foto: Kjell Ivar Larsen
13.04.10
Hurtigbåten MS Prinsessen er solgt, og forlot opplagskaia i Horten til fordel for Bergen. Kjell Ivar larsen har sendt dette flotte bildet fra en solrik avgang i Horten. Med flagget til topps går ferden mot nye oppdrag i Sognerfjorden. Turisttrafikk er tipset Larsen kommer med. Som teknisk ansvarlig for den gjenværende opplagsflåten gjenstår fortsatt to salgsoppdrag. Dronningen og Bamse Brakar blir nok ikke de mest lettsolgte. Soldekk skulle gjerne sett Dronningen ta unna køene av badelystne på Vippetangen en lørdag til sommeren. Dagens båter er jo håpløse når trafikktoppene oppstår.
MS Prinsessen forlater Horten og setter kursen mot Vestlandet. Foto: Kjell Ivar Larsen.
14.06.10
Harald Lorentzen har vært i Bergen og besøkt sin gamle arbeidsplass og favorittskute, står bak bildet over. Opplyser at skuta ligger klar for innsats på Osterøya nordvest for Bergen. Lorentzen opplyser i mail til soldekk følgende: Prinsessen ble pusset opp etter alle kunstens regler, med sort farge mellom salongvinduene og med nye setetrekk på alle stolene i salongen. Nytt skipsgulv skulle den få til vinteren. Desverre har det vist seg at den fortsatt har problemer med den ene maskinen men man håpet at dette skulle løse seg iløpet av kort tid. Båten skulle da få hjemmehavn på Askøy.
Oppdatering 24.06.10. Tom Gulbrandsen opplyser at rutetrafikk mellom Bergen og Askøy ikke blir Prinsessens nye rute.
Fire bilder fra MS Prinsessens nye tilværelse som charter og ruteerstatningsbåt utenfor Bergen sommer 2011. Alle tatt av Tom Gulbrandsen som videre opplyser at reserveruten går for MS Snarveien mellom Kleppestø og Nøstet.
Ny oppdatering sommeren 2017.
Tom Gulbrandsen påtreffer Prinsessen i Stavanger. Forteller at rederiet Rødne har oppgradert det elektriske med bl.a. nytt ledlys som gir et godt dagslys innvendig. Ellers bærer Prinsessen preg av godt vedlikehold.
Bildene som følger støtter godt opp om dette.
2021 - Solgt til Ålesund
Ålesund og firmaet Cruise service AS.
Nytt navn: Keiser Wilhelm
Foto: Tom Gulbrandsen - Like før avreise fra Stavanger til Ålesund.