Skroget ble bygget ved L.H. Salthammers Båtbyggeri Vestnes/Aukra, og levert ferdig fra Sterkodder mekaniske verksted i Kristiansund.
Levert i 1969 og innsatt i trafikk 12 november.
I 1985/86 ble baugpropell montert. Ny skorstein kom på plass 1986.
Siste båt i Bunnefjordsruten som legges ned romjulen 1988. Dette ble markert med kranskastelse fra MS Lykkeper.
20 juni 1989 solgt til Rederi AB Runnarö Sjötjenst, nytt navn Runmarö. Ny tjeneste som charterbåt og noen ruteturer Stavsnäs.Runmarö.
14 mai til 19 juni 1991 gikk skuta i rekecruise i Stockholm.
1992 Etter rederiets konkurs ble Runmarô liggende i opplag ved Skeppsbron, og senere Hammarbyhamnen i Stockholm.
1993 overtar Rederi AB Landsort-Ankarudden som gir skuta navnet Kust. Fra mai til august ble det rutefart mellom Dalarö-Gotska Sandöen. Ellers opplag.
1994 gikk Kust noen rekecruise med utgangspunkt fra Stockholm frem til august. Nå følger ennå noe tid i opplag.
1995 Kommer KUST til Oslo. Sommeren 1995 finner vi KUST i trafikk mellom Halden og Strømstad.
1996 Kjøper Charterbåtene AS i Oslo KUST, og 3 mai 1996 får skuta igjen sitt gamle navn MS Lykkeper.
1996 Malt i Trollcruise sine farger rød og hvit.
1997 På sommeren i charter til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane og trafikk på Fjærlandsfjorden. Balestrand-Vagnsnes-Hella-Fjærland. Passasjerantall 185.
2000 I Aurlandsfjorden og Sognefjorden på sommeren .
MS Lykkeper ble solgt 23.10.08, og hadde en natt ved kai Sandefjord på vei til sine nye eiere. Mon tro om den får beholde sitt velklingende navn videre?
2009 I trafikk på Vestlandet.
2021 Solgt til Sverige. Ny hjemmehavn Karlstad
2022: Solgt til Smögen - nytt navn: SOTEN.
Da "Lykkeper" kom i 69 var den dekorert med en sort stripe langs siden. Denne ble senere tatt bord. Her ser vi skuta i selskap med "Prinsen", "Prinsessen" og i bakgrunnen NAL's "Sagafjord"
Bilde mangler
Foto: Chris Howell.
Utstyrt med to landganger. Sjelden den bakerste var i drift som undertegnende kan huske fra 80 tallet, men umåtelig populært de få gangene en fra mannskapet gadd å gå bak for å felle den ned. Har blitt fortalt at det i rushtiden før denne tid var vanlig å benytte bakre landgang. Landgangen foran var av en noe smalere type enn det vi valser over i dag. Bare se bildet under.
Fargefoto: Harald Lorentzen
På bildet under legger Lykkeper til på den nye bryggen på Aker brygge. Til høyre ligger skuta nedrigget og klar til å bli hentet av svenskene.
Foto: Signalen.
"Lykkeper" har prøvd seg utenfor Oslofjorden i Stockholm, på vestlandet og i Strømstad. Var tilbake en lengere periode som partybåt i Oslofjorden med kaiplass på Vippetangen. Bilde nederst til venstre er fra ruten Halden-Strømstad. Bildet til høyre nede har "Lykkeper" ved fast kaiplass på Vippetangen.(Ved siloen.)
Høst 2008 forlot Lykkeper Oslofjorden til fordel for Årdalstangen i Sognefjorden.
MS Lykkeper ble solgt 23.10.08, og hadde en natt ved kai Sandefjord på vei til sine nye eiere. Og fortsatt er navnet MS Lykkeper.
Sommeren 2010 er skuta å finne i turistrute fra Flåm til Gudvangen. Fra VisitBergen.com henter vi følgende bilde.
Foto Lars Helge Isdahl
2011 er Lykkeper fortsatt i trafikk fra Flåm.
bilde mangler
Foto: Arvid A Larsen
Foto: Iver Aage
Foto: Iver Aage
Foto: Iver Aage
Foto: Iver Aage
Foto: Iver Aage
Alle fire fotos: Iver Aage