DS Kronprins Olav
Byggår: 1904 Br.t:37,74 I rute: 1908-1954 D/S KRONPRINS OLAV (I) (MFHK/LEHO) (1908 – 1940) SJØSTRAND (II) (LEHO) (1940 – 1945) KRONPRINS OLAV (I) (LEHO) (1945 – 1954) Bygd av Eriksbergs mek. Verkstads AB, Göteborg (# 125) 111 brt, 250 PC94.0 x 20.5 x 6.8 2cyl.Comp. (Eriksberg), 26 NHK 1904:Levert som STYRSÖ II for Styrsö Nya Badhus AB, Göteborg, Sv. 1908:Aug.: Innkjøpt av A/S Næsodden Dampskibsselskab, Kristiania. Omdøpt KRONPRINS OLAV 1940:Etter ordre av de nye myndigheter omdøpt SJØSTRAND 1941:Febr.: Overtatt av A/S Nesodden-Bundefjord D/S, Oslo 1945:Mai: Omdøpt KRONPRINS OLAV 1954:Solgt til Halfdan Hellum, Svelvik/Drammen. Omdøpt KRONOLA 1954:Okt.: Solgt til D/S A/S Borgundøy (Abraham Bjellebø, Fjellberg), Drammen 1956:Reg.havn endret til Haugesund 1960:Kondemnert etter brann Kilde: Harald Lorentzens samlinger |
Foto: NBDS
Bygget i Sverige 1908 for Styrsø Nya Badhus AB. Solgt til Nesodden Dampskipsselskap i 1908. Eneste av nesoddbåtene som fikk kongelig navn. Selv om skipet var selskapets største og flotteste, var det kun på sommeren de reisende fikk oppleve denne båten og slikt var det frem til rett etter andre verdenskrig. Da ble det foretatt en større ombygging som ødela skuta utseendemessig. Og skuta fikk fort øknavnet smørkassa.
Under 2 verdenskrig fikk skuta endret navn til "Sjøstrand". Slike kongelige navn ble litt uglesett av herrefolket.
Etter en lang tjenestetid ble kronprinsen solgt til Haugesund i 1954 for 16 000 kroner. Nytt navn "Kronola".
I 1960 ble den gamle rutebåten kondemnert etter en brann.
Foto: Harald Lorentzens samlinger
Ved et tilfelle var det et ektepar fra Hamartraktene som kom med tog til Oslo S og sa til taxisjåføren at de skulle med "Kronprins olav" Ved rådhusbryggen gikk de ombord i nesoddbåten. De stusset litt over at båten virket liten, men for innlandskrabber var det ikke lett å sette fingeren på hva som var galt. Ved god fart forbi Bygdølandet kom det en oppklarende samtale med billettøren. Ekteparet skulle vært med DFDS Københavnbåten ved samme navn. Det vites ikke om denne avgangen ble rukket.
Som DS Sjøstrand 1940-45. Foto: Harald Lorentzens samlinger
Foto: Harald Lorentzens samlinger
Foto: Harald Lorentzens samlinger
Foto: Harald Lorentzens samlinger
Kronprins Olav bak styrhuset. Foto: Harald Lorentzens samlinger
Kronprins Olav fordekk, 1934. Foto: Harald Lorentzens samlinger
Kronprins Olav fordekk. Foto: Harald Lorentzens samlinger
Harald Lorentzens samling.
St Hans v Håøya. Foto: Harald Lorentzens samlinger.
Kronprins Olav ved Nesoddtangen brygge under krigen. Harald Lorentzens samling.