DS Kronprins olav

DS Kronprins Olav

Byggår: 1904

Br.t:37,74

I rute: 1908-1954


D/S KRONPRINS OLAV (I) (MFHK/LEHO) (1908 – 1940)

SJØSTRAND (II) (LEHO) (1940 – 1945)

KRONPRINS OLAV (I) (LEHO) (1945 – 1954)

Bygd av Eriksbergs mek. Verkstads AB, Göteborg (# 125)

111 brt, 250 PC94.0 x 20.5 x 6.8

2cyl.Comp. (Eriksberg), 26 NHK


1904:Levert som STYRSÖ II for Styrsö Nya Badhus AB, Göteborg, Sv.

1908:Aug.: Innkjøpt av A/S Næsodden Dampskibsselskab, Kristiania.

Omdøpt KRONPRINS OLAV

1940:Etter ordre av de nye myndigheter omdøpt SJØSTRAND

1941:Febr.: Overtatt av A/S Nesodden-Bundefjord D/S, Oslo

1945:Mai: Omdøpt KRONPRINS OLAV

1954:Solgt til Halfdan Hellum, Svelvik/Drammen. Omdøpt KRONOLA

1954:Okt.: Solgt til D/S A/S Borgundøy (Abraham Bjellebø, Fjellberg), Drammen

1956:Reg.havn endret til Haugesund

1960:Kondemnert etter brann


Kilde: Harald Lorentzens samlinger


Foto: NBDS

Bygget i Sverige 1908 for Styrsø Nya Badhus AB. Solgt til Nesodden Dampskipsselskap i 1908.  Eneste av nesoddbåtene som fikk kongelig navn.  Selv om skipet var selskapets største og flotteste, var det kun på sommeren de reisende fikk oppleve denne båten og slikt var det frem til rett etter andre verdenskrig.  Da ble det foretatt en større ombygging som ødela skuta utseendemessig.  Og skuta fikk fort øknavnet smørkassa.

Under 2 verdenskrig fikk skuta endret navn til "Sjøstrand". Slike kongelige navn ble litt uglesett av herrefolket.

Etter en lang tjenestetid ble kronprinsen solgt til Haugesund i 1954 for 16 000 kroner. Nytt navn "Kronola".

I 1960 ble den gamle rutebåten kondemnert etter en brann.

Foto: Harald Lorentzens samlinger

Ved et tilfelle var det et ektepar fra Hamartraktene som kom med tog til Oslo S og sa til taxisjåføren at de skulle med "Kronprins olav"  Ved rådhusbryggen gikk de ombord i nesoddbåten.  De stusset litt over at båten virket liten, men for innlandskrabber var det ikke lett å sette fingeren på hva som var galt.  Ved god fart forbi Bygdølandet kom det en oppklarende samtale med billettøren.  Ekteparet skulle vært med DFDS Københavnbåten ved samme navn.  Det vites ikke om denne avgangen ble rukket.

Som DS Sjøstrand 1940-45. Foto: Harald Lorentzens samlinger

 Foto: Harald Lorentzens samlinger

Foto: Harald Lorentzens samlinger

Foto: Harald Lorentzens samlinger 

Kronprins Olav bak styrhuset.  Foto: Harald Lorentzens samlinger

Kronprins Olav fordekk, 1934. Foto: Harald Lorentzens samlinger

Kronprins Olav fordekk. Foto: Harald Lorentzens samlinger

Harald Lorentzens samling.

St Hans v Håøya. Foto: Harald Lorentzens samlinger.

Kronprins Olav ved Nesoddtangen brygge under krigen.  Harald Lorentzens samling.