huldra

Huldra

M/S Huldra ble levert i 1974 fra Skaaluren Skipsbyggeri i Rosendal, og erstattet M/S Prinsen (1955).   Prisen ble 5,1 millioner kroner. Skipets to store landganger gjorde at ilandstigning nå gikk på rekordfart.  Desverre kunne disse kun brukes om vannstanden tillot det.  Ved lavvann stod landgangen i været. Etter ombygging ble  utgangen ført over baugen.


1979 var MS Huldra i Fredrikshavn i Danmark for å bytte motorblokk.


1995 Fikk Huldra full motorstans.


De to store soldekkene gjorde skuta utrolig populær når sommeren viser seg fra sin beste side.


Vært igjennom flere oppgraderinger og ombygginger.  Ved siste ombygging ble salong i bunnen av båten stengt. Kanskje den mest ukjente passasjersalongen i fergesambandets historie.  Ikke alle som visste om denne.  Veien dit gikk en bratt trapp ned til mannskapsavdelingen. Fristet ikke den jevne passasjer.


  Et moderne flåtesystem og full oppussing innvendig har gjort skuta til en trivelig båt for sine reisende.  Kapasiteten er ennå liten, og motoren begynner å merke alderen.  Soldekk besøker den gamle traveren 18.februar 2009. MS Huldra var da travelt opptatt i reserverute mellom Nesoddtangen og Lysaker. Da isen hadde inntatt fjorden var hurtigbåten permitert for en tid fremover. MS Huldra skilter ennå med å være den eneste av nesoddbåtene med isklasse.  TIDESJØ overtok Huldral fra 1 juli 2009, og har fått rollen som  reservebåt for sambandet Nesoddtangen-Lysaker.


November 2009, MS Huldra er lagt ut for salg av TIDE sjø.


Januar 2010 var den gamle isbryterkyndige HULDRA atter igang på Lysakerruten under TIDE flagg.Den gamle sidelandgangen var tatt i bruk da Lysaker brygge var under ombygging.


2012 - MS Huldra er eneste reservebåten til nå NORLED for fergesambandet til Nesodden.  I full drift for gassfergene som skal på sin årlige sommerservice.


2021 - Solgt til nye eiere.  Hjemmehavn Ålesund. 

2023 -  Solgt til ny eier. 

2 etg før ombyggingen.

 Huldra på gamlebryggen med datidens landgang på siden.

Slik vi kjenner den i dag.

Huldra legger til på Lysaker.

Den nedlagte salongen i underetasjen.  Nå brukt som lager.

Mannskapets oppholdsrom.

To bilder fra første etasjen.  Bildet under viser den ene hovedporten i siden som ikke lenger er i bruk som passasjerlandgang. 

To bilder fra salongen i 2 etg.  Sammenlign gjerne bildet over med det øverst på siden.  Ser forandringen.

Akterdekk.

Øvre dekk.

Utgang mot fordekk.

På Nesoddtangen.

November 2009, MS Huldra er lagt ut for salg av TIDE sjø. 

Nederste bildet, MS Huldra ved Nesoddtangen.  (Foto. Knut Lorentzen - www.brovingen.no)

30.05.10

02.04.12

Tilbake fra vårpuss i Horten som første skute i Oslo med NORLED sin nye drakt. 

08.06.12 - Avgangen noe forsinket da Huldra trengte en dose strøm for å få lagt ifra.

Sommer 2017 som ferievikar for Kongen  blir man vitne til noe klønete styring av den gamle damen gjentatte dager.  Endte med å dulte borti Baronessen som fikk slått ut et vinduet.