Byggår: 1923 Br.t: 191 L:102 f B:22 f D:8,6 f Maskin: Truippel 3 cyl. I rute: 1923-1945 Bygd av Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand (# 163) 205 brt, 95 nrt, 280 PC102.1 x 22.1 x 8.0 3Exp. (KMV), 277 iHK 1923:Aug.: Levert som FAGERSTRAND I for A/S Nesoddens Dampskibsselskab, Kristiania 1941:Febr.: Overtatt av A/S Nesodden-Bundefjorden D/S, Oslo 1941:Mai: Tatt ”in Anspruch” av tyske myndigheter 1944:03.04.: Skutt i brann under engelsk angrep på slagskipet TIRPITZ i Alta. Overbygningen brant helt ut, men skroget fløt. 1944:Okt.: Senket av tyske styrker 1946:Hevet, slept til Erling Andersens Slipp, Korsfjord i Altafjorden. Kondemnert. 1948:Vraket solgt av forsikringsselskapet til A/S Nord & Østersjøfart (M. B. Johansen), Skien. Ført til Stokmarknes mek. Verksted for reparasjon og ombygging til lasteskip. 1950:Jan.: Satt i fart på nytt som SANDE for A/S Nord & Østersjøfart (M. B. Johansen), Skien.277 brt, 155 nrt, 325 t.dw. 121.9 x 22.3 x 11.3 5cyl. 2T DM (Nydqvist & Holm AB, Trollhättan), 325 bHK 1962:Mai: Omdøpt SANDE II 1962:Mai: Solgt til Johan Bjørshol, Trondheim. Omdøpt NIDARØ 1965:Mars: Solgt til Birger Skarsvåg, Trondheim. Omdøpt BIALA 1968:April: Solgt til Alfred Strømsvik, Gressvik/Trondheim. Omdøpt ALTEGUTT 1973:Aug.: Solgt til Bernhoft Vollen, Sortland. Omdøpt MARINATOR Ny motor: 6cyl. 2T DM (Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln (b.1960)), 460 bHK 1976:April: Solgt til Harry Lauksund, Alsvåg/Sortland. 1976:Okt.: Omdøpt LIHOLM 1989:Mai: Kondemnert og senket etter i lengere tid å ha ligget ved Alsvåg mek. Verksted. |
Bygget i Kristiansand 1923 for Nesodden Dampskipsselskap.
Ideen rundt skipets utforming er hentet fra rederiets svenske innkjøp "Oscarsborg" og "Kronprins Olav". Litt utdatert. Bygget for sommerdrift, men skipets sterke motor gjorde at den fikk vintertjeneste i 1924 pga ekstraordinært mye is.
Foto/fakta: Harald Lorentzens samlinger
I 1938 ble det skrevet om "Fagerstrand". En hederskronet balje, ligger i vannet som om den var støpt i betong, og har fart som en skogssnile av middels størrelse. Ellers en bra båt.
1941 ble "Fagerstrand" tatt i bruk av tyskerene. I 1944 finner vi "Fagerstrand" i fart ved Hammerfest.
1944 Skutt i brann 3 april i Alta. Overbygningen var vrak, men skroget fløt.
1948 Eier Nord&Østensjøfart i Skien under navnet "SANDE". Slept til Stokkmarknes mek. verksted og bygget opp som lastebåt.
Foto: Harald Lorentzens samlinger. MS SANDE
1950 Satt i drift. Var tidvis også innover Oslofjorden på oppdrag.
Litt artig er det at "Sande" ex "Fagerstrand" grunnstøtte ved Spro på Nesodden, og fikk dermed nærkontakt med sitt gamle trafikkområde. Samme dag grunnstøtte "Fjellstrand" ved Wellhavenbryggen, også på Spro. Undres på hva de to gamle kompisene sa til hverandre da.
1962 Eier: Johan Bjørnshol, Trondheim. Navn: "Nidarø"
1965 Eier: Birger Skarsvåg. Navn: "Biala"
1969 Eier: Alfred Strømsvik. Navn: "Atlegutt"
1973 Eier: Bernhoff Vollen. Navn: "Marinator"
På 80 tallet ble gamle "Fagerstrand" senket etter en tids opplag.