Drøbak

DRØBAK

1897:Levert som BYGDØ for Bygdø Nye Dampskibsselskab, Kristiania

1904:Nov.: Innkjøpt av A/S Næsodden Dampskibsselskab, Kristiania. Omdøpt DRØBAK

1941:Febr.: Overtatt av A/S Nesodden-Bundefjord D/S, Oslo

1949:Ombygd til M/S: 170 brt, 90 nrt

4cyl. 2T Union RM (A/S De Forenede Motorfabrikker, Bergen), 300 bHK

1965:Solgt til G. C. Tannous, Piraeus, Gr. Omdøpt DORIS BARBARA

1965:Solgt til ukjent eier i Kuwait. Omdøpt FEIRUZ

1965:20.06.: Forliste i pos. 27.00 N, 52.40 Ø (Periske Gulf), på reise Oslo – Kuwait

for overlevering. 3 mann omkom.


Kilde: Harald Lorentzens samlinger


Foto: Arne O. Sørby

Nesodden Dampskipselskaps andre skip med dette navn var bygget i Trondheim i 1897. De første årene var det Bygdø Nye Dampskipsselskap som opererte skuta i trafikk på Bygdølandet. 

I 1904 ble skuta innlemnet i flåten til Nesodden Dampskipsselskap for ruten Kristiania-Svelvik.  I 1909 ble "Drøbak" satt inn i Kristiania-Drøbak ruten. 

Foto: Harald Lorentzens samlinger.

I sin lange fartstid frem til 1965 som Nesoddbåt ble "Drøbak" flere ganger bygget om. I 1951 ble dampmaskinen vraket til fordel for diesel.  I 1965 innhentet alderen den gamle populære sliteren, og en person innenfor reiseliv overtok skuta. Nytt navn "Doris Barbara". Også DS Nesodden var sett ut en tur til Kuwait, men forliset til "Drøbak" stoppet disse planene.

Den 20 juni 1965 forliste den gamle nesoddbåten i Den persiske bukt på vei til Kuwait, 3 av det norske mannskapet omkom i forliset.  Tankbåten British Energy tok opp overlevende fra en flåte, deriblant en fra rederiet.  En annen overlevde da vedkommende pga sykdom ble lagt inn på hospital på Malta som var siste stopp før forliset.   Totalt 30 personer var ombord etter avgangen fra Malta. Den halvparten som valgte å gå i prammene overlevde ikke. 

Det ble spekulert i om et jordskjelv skapte ekstraordinær sjø som rammet den gamle rutebåten. Opptil 3 meter bølger førte til at de forreste rommene ble fylt med vann.  Og etter noen timer brast det vanntette skottet,og skuta måtte forlates.

I ettertid ble det stilt spørsmål om skuta var sjødyktig ved avgang fra Norge. Som navigasjonsinstrumenter hadde mannskapet kun et feilplassert kompass og en vekkeklokke.  Skipets eneste radio som kunne gi værvarsler ble satt igjen på Malta da denne ble eid av personen som ble igjen her.

Tross for liten storm i den engelske kanal som var i meste laget for den lille rutebåten, valgte den engelske kapteinen å gå tvers over den værutsatte Biscayabukta.  Også dette var i overkant spennende med løse dieselfat  på dekket.

Foto: Harald Lorentzens samlinger.

"DS Drøbak" i Drøbak.

Ved Svestad    Foto: Harald Lorentzens samlinger.

Foto: Harald Lorentzens samlinger.

Passerer Nordstrand brygge.  Foto: Harald Lorentzens samlinger.

Foto: Harald Lorentzens samlinger.

Foto: Harald Lorentzens samlinger.