DS Drøbak

DS DRØBAK

 


Byggår: 1873

Br.t: 82

Passasjerer:123

L:94 f

B:16 f

D:6 f

Maskin:

I rute: 1893-1904


Bygd av Bergsunds mek. Verkstad, Stockholm

116 brt, 85 nrt100.0 x 16.5 x 7,3

2cyl.Comp. (Bergsund), 30 NHK


1873:Levert som GRIPSHOLM for Gripsholm Ångfartygs AB, Gripsholm/Stockholm, Sv.

1879:Solgt til W. Lindbergs verkstads & Varfs AB, Stockholm. Omdøpt GRYT

1880:Solgt til Sigtuna-Öresundsbro Nya Ångfartygsbolag AB, Sigtuna, Sv.

Omdøpt NYA ÖRESUNDSBRO

1889:Solgt til Ångfartygs AB Valkyrian, Göteborg, Sv. Omdøpt VALKYRIAN I

1890:Solgt til Norra Skärgårdens Ångfartygs AB, Öckerö/Göteborg, Sv.

Omdøpt NORRA SKÄRGÅRDEN

1893:Mars: Innkjøpt av A/S Næsodden Dampskibsselskab, Kristiania. Omdøpt DRØBAK

1893.06.10.: Ødelagt av brann ved anløp av Hallangspollen.

1893:18.12.: Vraket solgt på auksjon til Grosserer Riegel, Kristiania.

1894:Etter reparasjon satt i fart på nytt som PHØNIX for A/S Phønix, Kristiania

82 brt, 47 nrt94.0 x 16.5 x 7.1

1904:Solgt til N. Myklebost, Ålesund. Omdøpt FØNIX

Ombygd til D/Fi: 64 brt, 13 nrtUforandrede dim.

1907:Solgt til Rikard Eidsvik, Ålesund

1908:Solgt til Johan O. Valderhaug, Ålesund

1909:Solgt til Kristian Qvale, Brønnøysund/Ålesund

1910:Solgt til Stavanger Skipsophugnings Co., Stavanger, for hogging.


Kilde: Harald Lorentzens samlinger


Som "Nya Öresundsbru" i Stockholm.

Nesodden Dampskipselskaps andre skip var bygget i Stockholm i 1873, og hadde allerede flere år bak seg i den svenske skjærgården under navnene Gryt (1879-80), Nya Oresundsbro(1880-89), Valkyran 1(1889-90). Skipet het ved overtakelsen Norra Skjargården, og fikk nå navnet Drøbak. Ble ikke så kjent som sin senere navnsøster da denne brant allerede i 1893 utenfor Hallangspollen. 

Imidlertid ble skuta gjennoppbygt og fikk det beskrivende navnet Phønix. Under dette navnet holdt den seg i rutetrafikk i Bundefjorden frem til 1904 før den havnet i Ålesund. Skrivemåten på navnet ble modernisert til Fønix. Bildet over er fra disse traktene.