Byggår: 1873 Br.t: 82 Passasjerer:123 L:94 f B:16 f D:6 f Maskin: I rute: 1893-1904 Bygd av Bergsunds mek. Verkstad, Stockholm 116 brt, 85 nrt100.0 x 16.5 x 7,3 2cyl.Comp. (Bergsund), 30 NHK 1873:Levert som GRIPSHOLM for Gripsholm Ångfartygs AB, Gripsholm/Stockholm, Sv. 1879:Solgt til W. Lindbergs verkstads & Varfs AB, Stockholm. Omdøpt GRYT 1880:Solgt til Sigtuna-Öresundsbro Nya Ångfartygsbolag AB, Sigtuna, Sv. Omdøpt NYA ÖRESUNDSBRO 1889:Solgt til Ångfartygs AB Valkyrian, Göteborg, Sv. Omdøpt VALKYRIAN I 1890:Solgt til Norra Skärgårdens Ångfartygs AB, Öckerö/Göteborg, Sv. Omdøpt NORRA SKÄRGÅRDEN 1893:Mars: Innkjøpt av A/S Næsodden Dampskibsselskab, Kristiania. Omdøpt DRØBAK 1893.06.10.: Ødelagt av brann ved anløp av Hallangspollen. 1893:18.12.: Vraket solgt på auksjon til Grosserer Riegel, Kristiania. 1894:Etter reparasjon satt i fart på nytt som PHØNIX for A/S Phønix, Kristiania 82 brt, 47 nrt94.0 x 16.5 x 7.1 1904:Solgt til N. Myklebost, Ålesund. Omdøpt FØNIX Ombygd til D/Fi: 64 brt, 13 nrtUforandrede dim. 1907:Solgt til Rikard Eidsvik, Ålesund 1908:Solgt til Johan O. Valderhaug, Ålesund 1909:Solgt til Kristian Qvale, Brønnøysund/Ålesund 1910:Solgt til Stavanger Skipsophugnings Co., Stavanger, for hogging. Kilde: Harald Lorentzens samlinger |
Som "Nya Öresundsbru" i Stockholm.
Nesodden Dampskipselskaps andre skip var bygget i Stockholm i 1873, og hadde allerede flere år bak seg i den svenske skjærgården under navnene Gryt (1879-80), Nya Oresundsbro(1880-89), Valkyran 1(1889-90). Skipet het ved overtakelsen Norra Skjargården, og fikk nå navnet Drøbak. Ble ikke så kjent som sin senere navnsøster da denne brant allerede i 1893 utenfor Hallangspollen.
Imidlertid ble skuta gjennoppbygt og fikk det beskrivende navnet Phønix. Under dette navnet holdt den seg i rutetrafikk i Bundefjorden frem til 1904 før den havnet i Ålesund. Skrivemåten på navnet ble modernisert til Fønix. Bildet over er fra disse traktene.