Fakta: Harald Lorentzen.
40 brt
72.8 lengde
12.2 bredde
6.7 dypgående
Dampmaskin, 20 iHK
18xx:Levert med ukjent navn til ukjent engelsk eier
1874:Solgt til P. L. Henderson, Granton, UK
1874:Innkjøpt av Interessenskabet Bundefjord, Christiania. Omdøpt BUNDEFJORD
1875:Solgt til ukjent eier i Christiana. Omdøpt NÆSSET
1903:Forsvinner fra registrene.
16 april 1874 ble det første selskapet stiftet med formål å drive passasjertransport fra Oslo og innover Bunnefjorden.
Et hjuldamper ble innkjøpt fra Granston i England. Etter en del ombygginger ved Nylands mekaniske i Oslo ble H/B Bundefjord gjort klar for trafikk. Hjuldamperen var bygd i Middlesborough.
Vårruten frem til 1 juni 1874 var en tur om dagen med avgang fra Oslo 07 om morgenen. Deretter ble det to daglige turer inn til Næsset innerst i fjorden. Helvik og Prestekjær var to av anløpene på Nesoddlandet.
15 august 1874 ble skipet solgt og omdøpt Næsset. Men på høytrafikkdager ble hjuldamperen leid tilbake både i 1875 og 1876 for trafikk på bundefjorden.
HB Næsset står oppført i skipsregisteret frem til 1903, men bortsett fra opplysninger om en rute mellom Oslo og Sandvika er det lite som er oppført om skuta. Den var ingen gullgruve for sine eiere, for mye av tiden ble tilbragt i opplag.