Nesoddbåtene

Nesoddbåtene, den komplette historien.


Hvor kom de fra, når var de her, og hvor er de gamle traverene idag.  De kjente og bereiste lokalfergene mellom Nesodden og Oslo.


Vi er så heldig her på halvøya å være utstyrt med den beste kollektiv noen kan tenke seg.  En 23 minutters fergestrekning over en alltid stille sjøstrekning.   Fortid, nåtid og fremtid om fergestrekningen samles på et sted. Historikken er basert på Harald Lorentzens bilde og faktasamling. Denne samlingen er oppbevart og kan sees på Nesodden bibliotek. 

Navn:

Ruteperiode:

Slutthistorikk:  (sist oppdatert: 19.03.2023)







1874-1874

Opphugd, 1903

1875-1953

Opphugd i Arendal 1953

1887-1903

Opphugd i Arendal 1938

1892-1905

Forliste utenfor Mandal 1912

1893-1893

Ut av registeret 1920

1907-1909

Forlist på Svensekysten

1908-1952

Antatt kondemnert og senket på 80 tallet.  Fjernet fra registeret 1999.

1910-1953

Demontert i 2004 med tanke på full rekonstruksjon.  Hugget opp da prosjektet ikke lot seg realisere.

1912-1954

Opphugd 1960 etter en brann

1914-1924

Slettet fra registeret 1932

1909-1913

Hugd opp 1960

1916-1922

Hugd opp 1978

1915-1916

Hugget opp i Stavanger etter en brann.

1919-1954

Hugget opp i 1954

1919-1924

Til Færøyene 1926, ukjent skjebne videre

1922-1936

Slettet fra registeret i 1976

1923-1945

Kondemnert i 1987 og senket.

1925-1950

2014 Dokksatt ved Det gamle værft i Ærøkøping. Full restaurering under arbeid.

1925-1927

Senket 1995

1901-1913

Forliste på sørlandskysten 1958

1896-1896

Opphugget  i 1936 Fredrikstad

1903-1969

Hugget opp etter havari

1905-1965

Forliste i 1965 i den Persiske gulf på vei til nye eiere

1914-1936

Opphugd i 1970

1927-1969

Ligger sunket i Vollen, Oslofjorden

1929-1971

Ligger sunket i Stavanger havn - populært dykkermål.

1933-1958

Hugget opp i Hellas 1974

1935-1958

Sank utenfor Kalymnos Island 1966.  Vraket ligger på 37 meters dyp.

1952-1960

Forliste utenfor Stavanger

1952-1952

Ble hugget i 1953

1955-1980-

Charterbåt i Stockholm. Navn: Blue Charm

1960-1972

Ble  i 2007 bygget om til luksusyacht. Navn: Maria Vittoria

1964-1989

2023 -  Solgt til ny eier.  Ny hjemmehavn Ålesund

1965-1987

2022 - Rederi Mälarstaden - Charterbåt på Mälaren. 

1969-1989

MS SOTEN - Ny hjemmehavn Smögen.  2023

1974-1979

Grønland. Sank i en fjord på Grønland etter kollisjon med et isflak. 

1987-2009

Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. 28 mai 2012 fremme hos nye eiere. Nytt navn: MS KAP-LEYT. KAZARSKIY.  Ukjent trafikkområde 2014. Er oppført til salgs 2015.

1989-2009

Ny eier Trønderbryggeriet  Nytt navn THE KING of Seven Seas

Ny hjemmehavn Trondheim.  Flytende kulturscene/pub.

1980-2012

MS V ADMIRAL KLOKACHEV - til opphugging i Tyrkia 


1999-2009

Aashi-1  -  2020 - I trafikk på en øygruppe i Det Indiske hav

1990-2009

Solgt til Ålesund - turisttrafikk.  Fjord Event AS

1974-2021

Ny eier 2023. Siste havn var Ålesund.

2009-

I drift

2009-

I drift

2009-

I drift

2009-

I drift

2009-

I drift




Innleide

Navn:

Byggår:

Trafikkperiode:

Kommentarer:

Olaf


1895


Nordfjord 3

1877

1920 tallet

Opphugd 1951

Granholmen




Parat

1868

1910 og 1913

MS Setaco 1977 i Stavanger

Asker

1893

1913 og 1941

Opphugd 1973

Glitner

1867

1911

Kolliderte og sank utenfor Drøbak 1913

Frost

1874

1927


Græsvig III


1939


Skjold



Christiania-Næsodden-Flaskebekk-Kavringstrand

Hval

1893

1941

Senere MS Vika

Oscar

1888

1941

Eid i et år i 1953 uten at den kom i trafikk.

Vestfjorden

1892

1941-1944

Senere solgt til England 1979. LYGRA

Oslo X


1964

Reserve for Veslefrikk/Nesodden

Båtservice


1964

Reserve for Veslefrikk/Nesodden

Tornerose


1986-1988

Rutebåt Vestlandet samme navn

Snarveien


1988-1991

Rutebåt Nord norge

Sørlandscruise


1996

Se Risørjenta

Risørjenta


1999

Solgt til Kroatia 2004

Marine Express

1985

1986

Marine tours AS under samme navn

Askepott

1988

??

Solgt til Svartehavet

OSLO IV

OSLO XI

OSLO VII


1987

Nesodden-Oslo for en lengere periode da flere av hovedfergene var ute av dansen pga skader og havari som følge av  møte med kaia.

OSLO XII

OSLO VII


2000


Fjorddrott


2009

Avløsning på hovedsambandet.  Assisterte Tidedronningen 050809.


2009

Avløsning på Lysaker-Nesodden.  Tidebaronessen i dokk.301009

Tidevind


2014, 2015--->

Avløste Baronessen første gang på ruten Nesodden-Lysaker 29.10.14. Deretter innom med jevne mellomrom årene etter.

Reservebåt etter Forneburutens nedleggelse.

Tedno


2021

Kort beredskap for Tidevind som var på slipp etter en grunnberøring. 

FJORDFART


2023

Reservebåt mens Baronessen og Baronen bygges om til batteridrift.