Hvor kom de fra, når var de her, og hvor er de gamle traverene idag. De kjente og bereiste lokalfergene mellom Nesodden og Oslo.
Vi er så heldig her på halvøya å være utstyrt med den beste kollektiv noen kan tenke seg. En 23 minutters fergestrekning over en alltid stille sjøstrekning. Fortid, nåtid og fremtid om fergestrekningen samles på et sted. Historikken er basert på Harald Lorentzens bilde og faktasamling. Denne samlingen er oppbevart og kan sees på Nesodden bibliotek.
Navn: | Ruteperiode: | Slutthistorikk: (sist oppdatert: 19.03.2023) |
1874-1874 | Opphugd, 1903 | |
1875-1953 | Opphugd i Arendal 1953 | |
1887-1903 | Opphugd i Arendal 1938 | |
1892-1905 | Forliste utenfor Mandal 1912 | |
1893-1893 | Ut av registeret 1920 | |
1907-1909 | Forlist på Svensekysten | |
1908-1952 | Antatt kondemnert og senket på 80 tallet. Fjernet fra registeret 1999. | |
1910-1953 | Demontert i 2004 med tanke på full rekonstruksjon. Hugget opp da prosjektet ikke lot seg realisere. | |
1912-1954 | Opphugd 1960 etter en brann | |
1914-1924 | Slettet fra registeret 1932 | |
1909-1913 | Hugd opp 1960 | |
1916-1922 | Hugd opp 1978 | |
1915-1916 | Hugget opp i Stavanger etter en brann. | |
1919-1954 | Hugget opp i 1954 | |
1919-1924 | Til Færøyene 1926, ukjent skjebne videre | |
1922-1936 | Slettet fra registeret i 1976 | |
1923-1945 | Kondemnert i 1987 og senket. | |
1925-1950 | 2014 Dokksatt ved Det gamle værft i Ærøkøping. Full restaurering under arbeid. | |
1925-1927 | Senket 1995 | |
1901-1913 | Forliste på sørlandskysten 1958 | |
1896-1896 | Opphugget i 1936 Fredrikstad | |
1903-1969 | Hugget opp etter havari | |
1905-1965 | Forliste i 1965 i den Persiske gulf på vei til nye eiere | |
1914-1936 | Opphugd i 1970 | |
1927-1969 | Ligger sunket i Vollen, Oslofjorden | |
1929-1971 | Ligger sunket i Stavanger havn - populært dykkermål. | |
1933-1958 | Hugget opp i Hellas 1974 | |
1935-1958 | Sank utenfor Kalymnos Island 1966. Vraket ligger på 37 meters dyp. | |
1952-1960 | Forliste utenfor Stavanger | |
1952-1952 | Ble hugget i 1953 | |
1955-1980- | Charterbåt i Stockholm. Navn: Blue Charm | |
1960-1972 | Ble i 2007 bygget om til luksusyacht. Navn: Maria Vittoria | |
1964-1989 | 2023 - Solgt til ny eier. Ny hjemmehavn Ålesund | |
1965-1987 | 2022 - Rederi Mälarstaden - Charterbåt på Mälaren. | |
1969-1989 | MS SOTEN - Ny hjemmehavn Smögen. 2023 | |
1974-1979 | Grønland. Sank i en fjord på Grønland etter kollisjon med et isflak. | |
1987-2009 | Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. 28 mai 2012 fremme hos nye eiere. Nytt navn: MS KAP-LEYT. KAZARSKIY. Ukjent trafikkområde 2014. Er oppført til salgs 2015. | |
1989-2009 | Ny eier Trønderbryggeriet Nytt navn THE KING of Seven Seas Ny hjemmehavn Trondheim. Flytende kulturscene/pub. | |
1980-2012 | MS V ADMIRAL KLOKACHEV - til opphugging i Tyrkia | |
1999-2009 | Aashi-1 - 2020 - I trafikk på en øygruppe i Det Indiske hav | |
1990-2009 | Solgt til Ålesund - turisttrafikk. Fjord Event AS | |
1974-2021 | Ny eier 2023. Siste havn var Ålesund. | |
2009- | I drift | |
2009- | I drift | |
2009- | I drift | |
2009- | I drift | |
2009- | I drift | |
Navn: | Byggår: | Trafikkperiode: | Kommentarer: |
Olaf | 1895 | ||
Nordfjord 3 | 1877 | 1920 tallet | Opphugd 1951 |
Granholmen | |||
Parat | 1868 | 1910 og 1913 | MS Setaco 1977 i Stavanger |
Asker | 1893 | 1913 og 1941 | Opphugd 1973 |
Glitner | 1867 | 1911 | Kolliderte og sank utenfor Drøbak 1913 |
Frost | 1874 | 1927 | |
Græsvig III | 1939 | ||
Skjold | Christiania-Næsodden-Flaskebekk-Kavringstrand | ||
Hval | 1893 | 1941 | Senere MS Vika |
Oscar | 1888 | 1941 | Eid i et år i 1953 uten at den kom i trafikk. |
Vestfjorden | 1892 | 1941-1944 | Senere solgt til England 1979. LYGRA |
Oslo X | 1964 | Reserve for Veslefrikk/Nesodden | |
Båtservice | 1964 | Reserve for Veslefrikk/Nesodden | |
Tornerose | 1986-1988 | Rutebåt Vestlandet samme navn | |
Snarveien | 1988-1991 | Rutebåt Nord norge | |
Sørlandscruise | 1996 | Se Risørjenta | |
Risørjenta | 1999 | Solgt til Kroatia 2004 | |
Marine Express | 1985 | 1986 | Marine tours AS under samme navn |
Askepott | 1988 | ?? | Solgt til Svartehavet |
OSLO IV OSLO XI OSLO VII | 1987 | Nesodden-Oslo for en lengere periode da flere av hovedfergene var ute av dansen pga skader og havari som følge av møte med kaia. | |
OSLO XII OSLO VII | 2000 | ||
Fjorddrott | 2009 | Avløsning på hovedsambandet. Assisterte Tidedronningen 050809. | |
2009 | Avløsning på Lysaker-Nesodden. Tidebaronessen i dokk.301009 | ||
Tidevind | 2014, 2015---> | Avløste Baronessen første gang på ruten Nesodden-Lysaker 29.10.14. Deretter innom med jevne mellomrom årene etter. Reservebåt etter Forneburutens nedleggelse. | |
Tedno | 2021 | Kort beredskap for Tidevind som var på slipp etter en grunnberøring. | |
FJORDFART | 2023 | Reservebåt mens Baronessen og Baronen bygges om til batteridrift. |