Brovingens redaktør tok en tur med hurtigbåten fra Oslo til Son og beretter her villig om alt som kan oppleves på veien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Brovingen.no.more  produksjon:

 

Rute 602, er båtruten fra Oslo til Drøbak/Son (Filtvet), og nettopp denne ville vi benytte oss av denne dagen.

Vi velger å gå ombord på Nesoddtangen, etter ruteplan klokken 10.05. Fra Oslo er denne dagen det allerede med 65 passasjerer som skal utover. Noen er turister, noen er hyttefolk som skal ut til de ulike øyene, og noen skal en tur til Drøbak eller Oscarsborg.

Været viser seg fra en hyggelig side denne formiddagen så vi går opp på det store akterdekket som denne båten har. Her er det god plass og ganske bra med sitteplasser. Jeg har vært litt skeptisk til å ha oppgangen til dekket bortgjemt bakerst i båten, men mine fordommer gjøres til skamme, og passasjerene finner lett veien selv.

 

 

Etter en kort merkelig stopp på utsiden av horn stranda, som ligger noen meter sør for gamle Tangen brygge, får vi opplyst over høyttaleranlegget at de måtte unngå noe drivved i vannet. Ikke lenge etter kommer neste beskjed om at vi vil passere Flaskebekk brygge, da det ikke er noen av eller påstigninger. Men det er kort mellom stoppene her, så like etter er det tid for anløp av Sjøstrand brygge, der det er påstigende passasjerer.

Herfra går ferden inn mot en idyllisk plass som heter Ildjernet. På innsiden av denne øyen, finner man Kavringen, hvor det er stor aktivitet med marina, båtreparasjoner og event arrangementer. Ved Ildjernet brygge venter undertegnede spent på å se hvordan Tidebaronessen vil legge til, da dette er en brygge som man ikke kan ligge med baugen inn. Her må man bruke en sidelandgang helt akter på båten. Det viser seg å gå helt fint, matrosen kommuniserer hele tiden med broen via radio og det hele går fort og greit.

 

Ildjernet brygge

 

Fra Ildjernet setter vi atter fart, og farer utover fjorden sørover. Denne nye båten er svært behagelig å være ombord på, det er lite støy både ute og inne, og lite bevegelser i sjøen.

De som ikke koser seg ute på dekk, befinner seg nede i salongen og tar livet med ro. Folk går av og på langs ruten, et yrende liv.

Noen kunne ikke unngå å se at det faktisk er en kiosk i de nye hurtigbåtene til Tide. Det hadde vært flott hvis disse kunne blitt bemannet, slik at man kunne kjøpt seg en kaffe og noe å bite i. Det hadde ikke behøvd å være et fullsortimentsutvalg, men enkel drikke, pølse, is etc.  Mannskapet på broen var flinke til å informere på høyttaler for hvert anløps-sted, og om avstigning var foran eller bak. Dette til tross hadde det vært flott om sanntidssystemet ombord hadde virket, slik at man kunne se hva neste anløp ville være på de fine tavlene som henger rundt i båten. Dessuten savnet man en slik tavle ute på dekk, for der hører man ikke hva som blir sagt i høyttaleranlegget under fart.

 

Neste stopp er Ommen, en brygge bygd rett på fjell knausen. Stort mer er det ikke her. Oslofjorden friluftsråd har blant annet utleiehytter her.

 

 

Ommen brygge

 

Derfra er det et kort stykke innover i den lille bukten til Fjellstrand brygge, som er et tett bebygd sted med lange tradisjoner for skipsanløp. I dag er det masse folk som skal være

med oss.

 

Fjellstrand brygge

 

 

Så er det et godt stykke sørover før neste anløp, og vi passerer gamle tradisjonsrike plasser som Dalbo og Nordstrand på vår vei. Det er masse flotte eiendommer og idylliske plasser å se på langs sjøen her.

Rett sør for Nordstrand, kommer man til det tidligere tankanlegget på Svestad. Der er det i dag yrende liv, i en blanding av bedrifter og fritidsinteresser. Man finner Falck Nutec sikkerhetssenter, dykkersenter og marina her. Et lite lokalt rederi, som i år ikke har vært i gang har sine båter liggende her.

Nå kommer man etter hvert til den delen av ruten hvor passasjerene i stor grad er folk til og fra øyene. Det første øy anløpet som venter oss er Søndre Langåra.

 

Søndre Langåra

 

Lågøya

 

 

Fagerstrand brygge

Fagerstrand brygge. Sist man var her høsten 2008 var det fullt av pressefolk og utrykningspersonell her etter grunnstøtingen til MS CRETE CEMENT.

 

 

Aspon brygge

 

Vi er ventet på Aspon, noen går av og andre kommer på.

Videre går ferden nå til den øya som er et populært reisemål for mange. Håøya, er en stor øy med mye friluftsaktiviteter, militær historie og ikke minst i det siste har det blitt sett ørn her ute. Her kan man bade, leie hytter gjennom Oslofjordens friluftsråd, eller gå på ørne-safari blant annet.

Håøya

 

For vår del nærmer vi oss siste stopp. Vi velger denne dagen å gå av på Oscarsborg, som er siste stopp før Drøbak. Denne berømte festningen med så mye historie, er de senere årene blitt helt åpen for publikum, og en rekke serveringssteder og spa har etablert seg her. Vi brukte tiden vi hadde til rådighet før returreisen, ca 1,5 time til litt familiær geocaching - som er å finne godt gjemte poster ved hjelp av GPS.

For andre vil det kanskje være et vel så bra alternativ å være med videre til Drøbak, for litt handling, eller ta en kaffekopp i idylliske Son kanskje.

Nå skal jo ruten også utvides til å anløpe Filtvet, der man kan spise på den anerkjente restauranten til Sonja Lee, Villa Malla.

Som reisende får jeg tilbake den gode lokalbåt følelsen, som jeg savner fra fordums dager, der vi danser fra brygge til brygge, gjennom sund og mellom øyer.

Her burde alle Nesoddinger i hvert fall kjenne sin besøkelsestid, og bruke denne fantastiske ruten ved enhver anledning.

Men et hjertesukk til tross – hvis flere skal bli kjent med dette flotte tilbudet, som jo har vært der i årevis, må Ruter komme på banen nå og få satt opp ruteplaner på hver brygge man anløper langs hele ruten.

Så satte værgudene inn et lite regnvær, og vi skulle reise tilbake for denne gang. Så vi tar plass i salongen til baronessen og lar oss frakte den samme veien som vi kom, med de samme anløpene i retur. Noen dupper av litt imens andre ser ut av vinduene. Når klokken så er 1340 er vi tilbake der vi startet på tangen brygge.

 

 

For Signalen

Knut Lorentzen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Oslo-Son

                      En roadmovie på Oslofjorden.