Bildene er midlertidig ute å seiler. Linjen er lagt ned. Men skuta lever sin tilværelse ennå i middelhavet. Her kan du se skipets historie.

Turen går til: Strømstad med Mr.Shoppy One

Flytende systembolag i naturskjønne omgivelser.

Sommer og ferietid er her, og som vanlig de evige køfylte bilkøene over Svinesund med Harryturister på jakt etter billig kjøtt, godis og alkohol. Hva med å unne seg en sunn pause fra bilkøen og ta M/S Mr.Shoppy One ned ytre delen av Glomma og over til Svenskesiden. Deretter kommer du bakveien til populære Nordby shoppingsenter.

Enkel standard på bryggefasilitetene. 

På selveste midtsommarafton hadde Knut med samboer Nina og jeg tenkt oss en dagstur på det flytende element. Første stopp denne tidlige lørdags morgen var Alvim beliggende Sarpsborg/Fredrikstad, og avgangsterminalen til fergen med det klingende navnet Mr.Shoppy One.

Oppmøtetid var 40 minutter før avgang med billett kjøpt på nettet.

Ombordstigning.  Båten tar kun personbiler og på denne avgangen var det god plass til alle.

Selve båten er av forholdsvis ny dato bygd i 2001 for greske farvann. Maks fart er 17 knop og har en kapasitet på 60 biler og 400 passasjerer. I oktober 2007 overtok et selskap hjemmehørende i Strømstad skuta og planen var trafikk mellom Fredrikstad og Strømstad. De tre brødrene som står bak eier også den kjente godiskjeden Gottebiten. Og designet på båten gir visse pekepinn på denne bakgrunnen.

Prosjektet fikk en tung start da motbøren feide over som en sur nordavind fra både Fredrikstad kommune, naboer, Tollvesen og sjøfartsmyndigheter. Men det var ikke snakk om å gi opp. Et større området i Kålvik like ved Nordby kjøpesenter ble kjøpt og en havn anlagt. Videre fikk rederiet liggeplass like nedenfor Borregård fabrikker, nærmere bestemt Alvim. I april 2008 var ruten i drift.

Ved ankomst Alvim får vi en god latter. Imellom to lagerbygninger er det lagt opp to filer. En for de som har bestilt på nett, og en for andre som kunne kjøpe billett ombord. Enkle forhold enn hva man ellers er vant til. Men det fungerte utmerket.

Passasjerene i bilene måtte gå ombord separat mens sjåførene parkerte bilene ombord på bildekket. En bratt trapp opp så var man i skipets hoveddekk inneholdene en trivlig salong med serveringsøy hvor det var mulig å få seg et måltid. Lenger inn i båten lå tax-free butikken. Et godt alternativ til Systembolaget for den jevne handlelystne. Prisene etterstrebes å ligge 25% under Systembolagets ifølge artikkel på demokraten.no. Dette får rederiet til ved å sende skuta til Danmark en gang i uken for å hamstre varer. Noen passasjertrafikk denne veien er ikke skuta godkjent for ennå.

Flott utsikt på veien nedover Glomma.

Etter passering av Fredrikstad med broen og gamlebyen kom vi ut i et mer åpent farvann, og resten av turen over til Sverige gikk raskt unna. En rask shopping i tax-free så behovet for besøk på Systembolaget eliminert.

En tur vi anbefaler varmt, og sikkert kommer til å ta igjen. Ved ilandkjøring på Sverigesiden var det kun noen hundre meter til Nordby. Egen buss var satt opp for de som ikke kom med egen bil.

Fra et trivelig soldekk ser vi opp på Fredrikstadbroen i det den passerer over oss.

I 2009 nyåpner Nordby med totalt 80 000 kvm shoppingarealet. Dette skulle vel styrke rutens levedyktighet. Selv om startspunktet et godt stykke opp i Glomma er et rent pluss for passasjerene så tro jeg ikke det tar så lang tid før ruten flyttes ned til Fredrikstad. Så vær kjapp! Få med dere denne elv-turen før det er for sent! Rederiet er nok ikke interessert i å opprettholde denne turen med 2 timers ekstra elvecruise t/r lengere enn nødvendig.

I en trivelig salong ombord var det mulig å få seg litt å spise samt noe godt å drikke til. Etter en tur i tax-free (bildet under) var også bunkring til hjemmebruk unnagjort.

Vi takket farvel til en denne blide fergen på denne pussige ruta og setter kursen mot Strømstad der M/S Fantaasia fra Kystlink venter for å bringe oss over til Langesund. En av de virkelige veteranene i fergetrafikken her i norden, som etter et opphold ved Afrikas kyst, nå er tilbake. Dette ble også en positiv opplevelse som kan lese om i linken under: