Omvisning på "Independence of the seas"

Soldekk.no sine representanter hadde nok å stri med denne mandag 21 april 2008. Hele tre skip hadde meldt sin ankomst til Oslo, og vi skulle ta en nærmere studie på to av disse.

Dette flotte bilde av verdens største cruiseskip har vi fått lov til å gjengi fra fotografen Tom Gulbrandsen. Dette skipet var første stopp denne mandagen.

En ny gigant er klar til å pløye verdens hav.

Vi er i kaikanten i Oslo ved årets frislipp av cruiseskip for sesongen. Kandidatene er signert RCCL og MSC. RCCL med Jewel of the Seas og nyfødte giganten Independence of the Seas. MSC i motsatt ringsides med MSC Opera. Fallhøyden var maksimal da undertegnede som en av de heldige var invitert ombord til WOW time på nybygde Independence of the Seas. Og senere samme ettermiddag spaserte opp landgangen på MSC Opera for et kortcruise til København.

Bakteppet for denne dagen kunne ikke vært bedre. Våren hadde ikledd seg i den blåeste himmel, og solen jobbet hardt med å varme opp den kjølige luften. I en solvegg i le var det faktisk så man kunne drømme seg til fjerne farvann et øyeblikk.

Da Independence of the Seas var en blåkopi av sin søster Freedom of the Seas som har vært under lupen ved Oslobesøket 2 år tidligere, ble det nå tid til litt dypdegraskning på utvalgte deler av skuta. Skipet er så stort at noen timer uansett ikke yter skipet noen rettferdighet, men etterlater en undelig trang til å komme tilbake.

Mitt selskap på omvisningen var Knut, like båtgal og like åpen for maritim luksus. 25 år tidligere, samme kai var det Canberra og Sea Princess som gjaldt for oss der vi gjennom brevveksling med kapteinene på skipene var gitt audiens. Samme gamle glede kjentes når vi nå entret verdens største cruiseskip. Ihvertfall størst for et år fremover. Det å gå rundt i et flunkende nytt skip og kjenne den spesielle duften som er ombord da er noe for seg selv.

Spisesalen ombord er i en klasse for seg selv.

Etter en titt inn i hovedrestauranten ombord som stadig imponerer med sine mange etasjer, gikk ferden gjennom den lokale  tv stasjonen ombord der journalister var travelt opptatt med å forberede sendingen. Rett innenfor var naturlig karaokebaren plassert og heldigvis tømt for alt som luktet av falske sangtalenter.

Fra karaokebaren.  Bildet til høyre etterlater ingen tvil om at det er ekte is vi snakker om på skøytebanen.

Så kom vi inn på skøytebanen ombord. Jeg måtte ned å konstatere at det faktisk lå is på gulvet. Har hørt at isshowet på Freedom of the seas mangler sidestykke og imponerer enormt. Sikkert ikke dårligere her. Motstod fristelsen å få tak i et par skøyter og prøve noen Bambitakter.

Rett ved siden av den flotte seilskutepuben, lå inngangen til skipets diskotek som ligger over to etasjer med to barer. Fantasi emnet var gjennomgangsmelodien på utsmykningen her. Gipsørner stirret morsk ned på deg på toppen av trappen. Knust glass var brukt mye i utsmykningen og gav et stilig preg over lokalet.

Diskoteket og seilskutebaren passeres.

Via en bakutgang og opp en trapp stod vi nå i hovedgaten ombord. For de som har vært med Kiel fergen er vil man umiddelbart kjenne seg igjen. Dette er Magic/Fantasy på steroider.

Spesielt puben er laget som blåkopi. Men en suksess kan ikke gjentas for ofte. Også Morgan toseters bil var på plass i gågate i likhet med på søsterskipet Freedom. Men i annen farge. Ellers ligger det iskrembar, frisørsalong, pizzabar og klesbutikk langs promenaden. Her er det meste man skulle behøve.

Tre bilder fra gågaten ombord.

Nå gikk ferden innom i en egyptisk inspirert salong. Inngangen var bevoktet av voktere fra Egypt (og en med gjesteopptreden av Knut fra Nesodden.)

Kunst er det brukt usannsynlig mye penger på ombord. Spesielt et var litt artig. Ved nærmere ettersyn var bildet laget av trådsneller, og dekket en vegg i enden av handlegaten litt opp i etasjene.

Etter en solid lunsj på bufferrestauranten gikk turen opp i skorsteinsbaren som var utsmykket for et voksent publikum. Egentlig litt kjedelig i stilen etter min smak. Men utsikten herfra er grunn god nok til en stopp. Kapellet øverst kan brukes til en rolig stund, eller et giftermål om du vil ha det urolig resten av livet. Presten må visst medbringes på cruiset selv. Kapteinen hadde i tidligere tider rett til å vie folk. Men detter har kanskje falt ut av stillingsbeskrivelsen for kapteiner nå om dagen?

Skorsteinsbaren og kapellet i toppen.

Nå fant vi veien gjennom avdelingen for ungdommer og barn og ut på bakdekket hvor hovedattraksjonen Flowrider ligger. Var for øyeblikket tom for vann, så jeg vurderte å gå utpå og bli tatt bilde av. Men ideen ble pulverisert av en kaskade av vann kom fossende ut da surfeparadiset ble satt i gang. Tre surfere fra rederiet satte igang med oppvisning. Var underholdende å se på. Sikkert moro å prøve dersom man har gode balansenerver, men også rolige nerver generelt kan være på sin plass. Samme egenskapene synes å være en fordel både på basketballbanen og klatreveggen i samme område.

Etter å ha travet igjennom 2 badeområder var det på sin plass med en øl i det gode været. Og årets første utepils for meg kunne ikke vært sesongåpnet i bedre omgivelser.

Ferden gikk nå forbi ennå et badeområdet som ikke var ferdig da vi besøkte søsterskipet to år før. Da holdt arbeiderne fra verftet på for fullt. Nå var alt i skjønneste orden også her. Noen steder kunne vi se hektisk aktivitet med finpussen. Dette ville nok holde på frem mot dåpen 2 mai. Rom ble ikke bygget på en dag. Men imponerende hvor kort tid det har tatt å sette sammen denne kolossen. 18 måneders byggetid, eller kanskje vi skal si monteringstid. Alt kommer jo i ferdige moduler.

En kjapp titt innom trimsalen der bokseringen stod klar til å ta imot skyggeboksere og andre reisende med behov for en hanekamp. En joggetur på en av løpemaskinene fristet mer. Intet treningsstudio i verden kan matche den utsikten her. Og skulle du bli lei av horisonter i livet ditt, stod nye såpeoperaer klare til å overta på tv skjermen foran deg. Det var lagt opp til et variert program ombord denne dagen.

Boblebadet som henger utover skutesiden på hver side er et varemerke for denne skipsserien.  Og for de som greier å slappe av i boblebadet med den utsikten, sier jeg bare, vel bekomme.   Her er det nemlig langt ned.  Bilde til høyre, Knut tester gåfasilitetene.  Er en løpemaskin, men samme kan det være.

Vi våget oss frempå i resepsjonen med spørsmål om å se det aller helligste. Brua! Vi prøvde dette for 2 år siden, men ble blankt avvist.

Men nå ble vi fulgt opp til det aller helligste og låst igjennom den store ståldøra inn til brua. Der ble vi tatt imot av en meget imøtekommende styrmann som velvillig lot oss få igjen munn og mæle før spørsmålene kunne stilles og besvares. Var julaften, og bursdag på samme tid. Noe av elektronikken var ikke helt ferdig montert. Og med en enorm manual jobbet et par stykker med monteringen. Er hakket mer komplisert enn å sette opp en ny GPS fra Elkjøp. Manualen var i klasse murstein, og i et eget rom på brua var det et bibliotek av disse.

Kapteinen så mer ut til å være en dataingeniør fremfor det bildet man normalt har av en grovbygd skjeggete fyr med torden i røsten og salt hav i blikket. Men så ut til å ha full kontroll der han vandret rundt med mobilen.

Fra visitten på brua.

Audiensen måtte ha sin ende, og vi tuslet omsider fornøyd av verdens største cruiseskip Independence of the Seas. Ombord finnes det garantert noe for enhver aldersgruppe og sivilstand. Men utviklingen går videre, og høsten 2009 ferdigstilles skipet Genesis. Enda større, enda flottere og enda mer innovativ. Og vi håper den kommer til Oslo en tur. I mellomtiden får vi tømme kistebunnen for klingende mynt, og håpe på vinnerlykke i lotteriet vi var med i ombord. Premien var nettopp en tur med selskapets nybygg som blir ferdig høsten 2009.

soldekk.no representanten på soldekket.  Jo her kunne man overleve en uke eller tre uten problemer.