Cruise 1968 med MS Roma.

Cruisefartens barndom.

Norsk ungdoms reiseforening hadde allerede i 1968 cruise i middelhavet på sitt program. Nå i dag har jo slike cruise blitt en stor slager, og alle cruiserederier sender flåten inn i dette farvannet sommerstid. I anledning overflytting av Anders sitt utmerkede skipsforum til ny plassering på nettet , passer det fint med et nytt innlegg fra mitt tastatur. Men tilbake til cruise anno 1968. Har fått tilgang til min fars dokumenter fra dette cruiset. Han var reiseleder, og ledet et reisefølge på 7 personer på denne turen. Rapporten kommer til god hjelp her. 

Avreisen gikk med SAS sin DC8 fra Fornebu og ned til Rimini, Italia. Flyet brukte 2 timer og 45 minutter ned, og landet 0330 Deretter fulgte en strabasiøs togreise som startet 1402 fra Rimini og endte kl 2008 i Genoa etter to togskift. Begynnelsen hadde ikke reisefølge plass på toget annet enn foran toalettet. Men etter å ha bestikket konduktørene med 20 pakninger med røyk, ble det tilsutt ledig en glovarm kupe reservert for...konduktørene. Men etterhvert fikk de en hel vogn for seg selv.

Taxi fra Centrale Prinsippe til Terminal Flotta Lauro kom på 1500 Lire for 2 biler.

I terminalen utleveres billettene, deretter leveres bagasje og så er det tid for kø for pass og vaksinasjonskontroll. Deretter bar ferden ombord i båten hvor lugar ble anvist. Og der var bagasjen på plass.

 

Lugar: Båten som kan ta 900 var bare belagt med 360, så med en besetning på 200 ble det god service. Vi fikk 4 mannslugarer fordelt på herrer og damer. En vask i lugaren, men fikk ikke klage på det fra gruppen. Toalett og dusj var like ved. Håndklær ble skiftet hver dag, og sengetøy 3 ganger.

Mat: I spisesalen fikk vi nr på de bord vi skulle benytte under cruiset. Dog ikke ved frokost hvor man måtte sitte ned ved ledige plass. Maten var overdådig – rene servietter til hvert måltid. Dessuten flott meny som ble trykket ombord til hvert måltid. Unntatt frokost.

Vin var gratis.

Når båten var i sjøen ble det servert nattmat kl 24. Obs! Hummer ser like delikat ut som vår, men den smaker ikke så langt nær så godt. Den har ikke klør men horn. Anbefales ikke.

Dans: 2 steder å danse. Et med mye bråk,mye mennesker og moro. Et annet sted, 1 klasse som var mer stille. Der holdt vi til.

Underholdning: Dekkspill: Ping pong, bingo, leirdueskyting.

Kino: Underholdningsfilm og belærende film om de stedene vi skal besøke.

Diverse: 2 svømmebasseng, dekkstoler, madrasse, parasoller, herlige liv.

Utflukter: Tunis-Kartago(bør sees), Tripoli-Sabbratha(Ukjente ruiner), Syrasuss(Artig, men også artig å spasere rundt i byen, særlig den gamle delen), Napoli-Pompei (bør sees).

Informasjon: Alle informasjoner ble gitt i høytalerene på italiensk og fransk. Senere på tysk og engelsk. De fleste passasjerene var fra Sveits, Belgia og snakket fransk.

Valuta: Det kommer folk ombord både i Tunis, Tripoli for veksling av valuta.

Ilandstigning: Alle steder måtte cruisebilletten forevises når vi gikk i land, og når vi skal ombord. I Tunis og Tripoli må det dessuten fylles ut et langt hvitt kort, hvorav halvparten tas når vi går i land, og den andre delen leveres når vi kom tilbake. I tripoli beholder de både passet og billetten ombord i båten. Det er i hele tatt mye vakthold der. Kaien er sperret av og alle må vise legitimasjon for å komme ut og inn av kaiområdet. Det gjelder også de innfødte. Det er sågar væpnet vakt ombord her.

Stedene på cruiset:

Tunis: Kaien ligger langt fra byen og man er avhengig av transport. Sightseeing foregår om morgenen. Etter lunsj settes opp busser for de som vil på byen. (600 lire) t/r) Dette anbefales. Besøk basarene som vi bare gikk igjennom på sightseeingen. Flott og ren by med bilde av Burgibie alle steder. Besøk i moskeen som ligger i basarene må man foreta. Av med skoene, ikke shorts.

Tripoli: Dette er en død by om kvelden. Eneste man kan gjøre er å gå på nattklub – Macanbo er den nærmeste. Taxi 2 pund opp og 1 pund tilbake. 5 kr inngangspenger, og 10 pr drink. Godt danseorkester og 2 timers floor-show. En av kelnerene tok med en av våre gutter på et sted langt avgårde hvor det var dans og gjester. Jeg advarte han på forhånd men han ville avgårde og ble kvitt 400 kr. Han angret alikevel ikke. Taxi 8 pund som de hadde til kl 05 om morgenen. Partner 6 pund som man velger ut å danse med. Mer moro koster ytteligere 5 pund.

Sumasummarum – bli ombord på kvelden for det arrangeres underholdning der.

Sycacusa: Artig by å spasere i, særlig dalen til høyre.

Genua: Her ble det tid til en tur på byen samt besøk til hovedkontoret til Flotta Lauro.

Det var et flott cruise.

Oslo den 23 juli 1968.

Da er vi tilveis ende på rapporten som min far skrev etter cruiset. Og der starter min jobb. Hvilket skip var denne «Roma»? Lett match sier du kanskje. Tilogmed alle skipsregistres far, FoF hadde ikke så mye å stille opp med. Nærmeste er Franca C ex Roma. Eksisterer i dag som misjonsskip. Men denne hadde navnet «Roma» mye tidligere.

Trodde jeg var i mål når jeg fant Flotta Lauro sitt skip «Roma», og bildet stemmer med det tegnede postkortet min far kjøpte ombord. Hadde det ikke vært for en detalj, «Roma» gikk til opphugging i 1967. Og cruiset var i 1968. Dette er trippelsjekket. Og der stod man.

Så kom jeg over et søsterskip «Sidney». Denne var i drift til 1969 i Flotta Lauro. Men min fars dokumenter gav ingen tvil om skipets navn. Billett, meny, rapport, alt står det M/V Roma på.

En nærmere oppfølging av historien til «Sydney» avdekket følgende.

Bygget i 1941-42 opprinnelig som lastefartøy, men ombygget til aircraft carrier «Croatan».

Tjeneste under US-navy. 1942 overtar British Royal Navy henne og nytt navn blir HMS Fencer.

I 1950 ble skuta bygget om til immigrantskipet «Sydney» og satt i trafikk Genoa-Australia. I denne trafikken finner vi også søsterskipet «Roma».

I 1967 skrotes «Roma» og «Sydney» overtar dette navnet. Settes inn i cruise fra 1967-1969 for Flotta Lauro. Var vel for å tekkes hjemmepublikum dette vel. Roma er et bedre navn for Italienerenes hjerte enn Sidney. Men det er lov å bli forvirret.

Skipet fikk senere navnene «Galaxy Queen», «Lady Dina», Cariba 2.

For 760 millioner Lire blir f.d «Roma» sendt til opphugging i 1975.

Husker min far nevnte at han var litt skeptisk til livbåtene ombord. Det var sprekker så store at han kunne få en knytteneve inn imellom. Men satset på at det gikk bra.

På simplonpc.co.uk fant jeg et flott tegnet kort som viste begge skipene:

soldekk.no © 2009 • Privacy Policy • Terms of Use