Veslefrikk

 

 

Passasjerer 320 (160 sitteplasser)

 

242 Brt

Lengde: 100,9 f

Bredde: 24 f

Dypgående: 6,9 f

Maskin, 2 stk Volvo Penta koblet til en propell aksel.

Senere navn: Edelweiss

Maria Vittoria

Rute:1960-1972

Bygd av Glommen mek. Verksted, Fredrikstad (# 161)

242 brt, 116 nrt, 320 PC100.9 x 24.0 x 8.9

2x 6cyl. 4T DM (AB Volvo-Penta-verken, Skövde), 374 bHK

 

1960:April: Levert som VESLEFRIKK for A/S Nesodden-Bundefjord D/S, Oslo

1962:Ny motor: 2x 6cyl. 4T DM (AB Volvo-Penta-verken, Skövde), 374 bHK

1975:Innkjøpt av Simon Møkster, Stavanger. Omdøpt EDELWEISS

1975:Solgt til Nav. Medio Adriatica S.p.A., Rimini, It. Omdøpt MARIA VITTORIA

1991:Solgt til Nashira Cruises S.r.l., Rimini, It.

1992:Ny motor: 2x 8cyl. 4T Fiat DM (IVECO AIFO S.p.A., Pregnana Milanese), 560 bHK

2011:Fremdeles i fart.

 

Foto&fakta: Harald Lorentzen

 

"Veslefrikk" ble konstruert av Rickard G.Furuholmen, og ble bygget ved Glomma mek verksted i Fredrikstad. Skuta var klar for avlevering april 1960. Pga ekstraordinær lav vannstand kunne "Veslefrikk" ikke sjøsettes etter dåpen.  På turen fra verftet til sine nye omgivelser i Oslofjorden ble det motorstopp. Ingen god start. 

Denne sjøbussen ble upopulær temmelig fort.  Store avisoppslag fra 60 tallet med overskrift om "Veslefrikk" som flytende brannfelle. Nesoddingene var plassert på et dekk, det var de tydeligvis ubekvem med.  Båten hadde kun 190 sitteplasser fordelt på en røyke og en ikkerøyk salong. Forøvrig den første av nesoddbåtene som ble utstyrt med radar.

Motoren i skuta er en historie for seg selv.  Båten var bygget for isdekte farvann, men motoren var så svak at noen isbryter ble den aldri. Kun to år etter ble det motorbytte. Fikk ingen lang levetid i ruten mellom Oslo og Nesodden. Allerede 12 år senere etter et kort opphold i Stavanger, ble kursen satt mot fjerne farvann. Rimini i Italia ble dens nye hjemmehavn. MS Veslefrikk ble solgt for 1,1 millioner kroner. Under navnet "Maria Vittoria" gikk skuta trofast i trafikk frem til 2007.

To bilder hentet fra nettet etter tips. Nesoddbåten Veslefrikk som Italienske Maria Vittoria.

Nå er visst gamle "Veslefrikk" under ombygging til yacht. Ingen dårlig pensjonsordning for en skandalisert nesoddferge.  Vi venter i spenning på resultatet.

"Veslefrikk" i Rimini.  (Harald Lorentzens samling)

06.04.08 

Knut Lorentzen opplyser etter kontakt med de som styrer skipets nåværende skjebne.  Et nytt liv som yatch er et faktum, og for en skute!  Håper de får lyst til å besøke Oslofjorden på en av sine seilaser.