DS Tinfos

Byggår: 1910

Br.t:186

Passasjerer:

L:100 f

B:19 f

D:7 f

Maskin: 3 cyl. Tripple exp.

I rute: 1923-1925

 

(5045782) (MGBH) (1923 – 1926)

Bygd av Christiansands mek. Verksted, Kristiansand (# 134)

185 brt, 88 nrt, 185 PC101.0 x 19.0 x 7.0

3Exp. (CMV), 425 iHK

 

1910:Mai: Levert som TINFOS for Tinfos Papirfabrikk, Notodden/Skien

1916:Solgt til Stig Bjørn, Kristiansund

1917.Solgt til Sunndalens Dampskibsselskab, Sunndalsøra/Kristiansund

1918:24.03.: Rekvirert av Kgl. Norske Marine (Agdenes befestninger)

1918:21.11.: Returnert eier

1923:Innkjøpt av B. Ramton m.fl., Blylaget/Kristiania

1924:Nov.: Overtatt av A/S Bundefjord Dampskibsselskab, Oslo

1927:Innkjøpt av Indre Nordhordland Dampbaatlag L/L, Bergen. Omdøpt HAMRE

1950:Solgt til Einar Cook, Bergen. Rigget ned til lekter.

1950:Solgt til Nils J. Blaalid, Måløy. Ombygd til M/S:157 brt, 76 nrt, 229 t.dw.

6cyl. 2T DM (Humbolt-Deutz-Motoren AG, Köln), 200 bHK. Omdøpt BLAAØY

1960:3cyl. 4T DM (A/S Vølund, København), 345 bHK

1965:Solgt til Arvid Raanes, Å i Åfjord/Trondheim

1971:Omdøpt MIRA

1973:Solgt til Nils Fjeldvær, Trondheim.

1981: P/R Asbjørn Morskogen & Edvard Morskogen (Asbjørn Morskogen, Nord-Herøy),

Trondheim. Anvendt ved fiske-oppdrett i Snillfjord, senere lagt opp i Øsfjorden.

1995:Mai: Sank under opplag. Hevet av Taubåtkompaniet, slept til Agdenes og senket

på dypt vann.

 

 

Kilde: Harald Lorentzens samlinger

 

Bygget i 1910 ved Kristiansand mek verksted. Første eier var Tinfos fabrikker på Notodden.   Første rutestrekning var mellom Notodden og Skien.   Da jernbanen på denne strekningen ble ferdigstilt havnet "Tinfos" hos Stig bjørn i Kristiansund.

TINFOS Foto: Harald Lorentzens samlinger.

1917 finner vi rutebåten hos Namdalen Dampskipsselskap.

1920 Har Sunsdal Dampskipsselskap skuta i trafikk mellom Kristiansund og Sundalsfjorden.

1923 Var det Oslofjorden og Nesodden-Frogn-Nordby Dampskipsselskap som overtok skuta, og fortsatt var navnet orginalt.  To år senere overtok Bundefjord Dampskipsselskap eierskapet.

Oppholdet som nesoddbåt ble rekordkort, allerede 1926 forlot skuta østlandet til fordel for Indre Nordhordland Dampskipsselskap. Nytt navn "Hamre".

HAMRE  Foto: Harald Lorentzens samlinger.

1950 Overtatt av Einar Cook i Bergen, og året etter nedgradert til lekter.  Og deretter oppbygget til lastebåten "Blaahav".

1964 Trondheimseid under navnet "Mira"

1972 Ny eier Arvid Rånes, Åfjorden.

1985 Eies skuta av Asbjørn Morskogen i Nord Herøy.

 Fra 1950 fraktefartøy BLAAØY  Ut av fart 1985.

1995: senket.