Smørbukk

Smørbukk

Bildegalleri, bla deg glad.

Byggår: 1965

600 Passasjerer

404 Br.t.

Lengde: 41,36 m

Bredde: 9,49

Dypte: 2,82

M/S Smørbukk  Når kalenderen rundet 80 tallet hadde selskapet behov for ny tonnage som kunne ta unna økningen i trafikken. Løsningen ble å kjøpe en bilfergen "Fenring" for 3,2 millioner kroner. Fergen var bygget ved Løland motorverksted for bilfergestrekningen Kleppestø-Bergen i 1965. Da under navnet MS ASKØY.  Navnet MS Fenring fikk skuta i 1979.


Etter noen mindre ombygginger, nytt rederimerke samt innsetting av nye seter var skuta på plass rett etter påsken 1980.  Askøy-Bergen som var selger av skuta tok som delbetaling selskapets første hurtigbåt M/S Veslefrikk (ex Mikkel).  Verdien av denne var satt til 692 000 kroner.


Gamle ferger er nå engang gamle ferger.  Og  driftavbruddene begynte å bli plagsomme.  Tidvis måtte badebåtene til øyene inn som reservebåter på ruten pga materiellmangel. Ikke alltid gearet som kobler motor og propell var med på notene, og resultatet ble en solid trøkk i brygga.


29 Okt. 89 kolliderte Smørbukk med kaia på Nesoddtangen. Fire personer ble lettere skadet og kioskdamen fikk kokende pølsevann over seg.  Kapteinen stakk av fra ulykken og meldte ikke om hendelsen.  Ble senere avskjediget. Politiet måtte ta opp jakten på vedkommende. 


Resultatet ble at "Smørbukk" og søsterskipet "Bamse Brakar" ble bygget om sånn som vi kjenner dem i dag.


Etter første juli var Smørbukk hovedskuta på sambandet under TIDE flagg mens de nye fergene ble levert og innkjørt. Kjørte siste tur for NBDS før overtakelsen og 1 tur etter overtakelsen under TIDE flagg.  Desverre kolliderte Smørbukk med kaia 22.07.09. Ingen passasjerer ble skadet. Kapteinen ble bedt om å forlate selskapet. Skadene på Smørbukk tillot ikke videre fart.


Deretter fulgte et opphold i dokken i Horten der skadene ble utbedret.  Videre ble Smørbukk underlagt nye farger og nytt skorsteinsmerke. Hatten på styrhuset ble malt grønn. Et vanlig trekk ved TIDE sine båter på Vestlandet.  Desverre synes RUTER dette passet dårlig på deres rute.  Grønnfargen var det de som eide.  Så Smøbukk har kun hatt denne grønne hetta i dokken i Horten.  Før tilbakeføring i trafikk som reserveferge for Oslosambandet ble toppen nå malt hvit.


November 2009 - TIDE SJØ har lagt MS Smørbukk ut for salg.


2012 - Juni  - fremme Sveastopol Ukraina, se lenger ned på siden.

201x - Russisk bilferge - Passasjersalongen ble gjort om til bildekk.  

2019 - Opphugd i Tyrkia

 M/S Smørbukk på Rådhuskaia (Til venstre) i Oslo og på gamlebryggen på Nesodden (Til høyre)før ombygging. Foto: Tom Harbø

 '

Bildekket ble et populært soldekk for Nesoddingene om sommeren.  Desverre ble dette borte ved ombyggingen.

På langtur pga færderseilasen.Foto: Tom Harbø

Fotos: Harald Lorentzen.  I høy sjø. Vestlandet 1991. Under ved utstikker B i Oslo.

Kollisjon med Tangen brygge.  Foto: Tom Harbø

21.03.09

Nedre salong.

Øvre salong

09.01.09.

30.06.09

Farvel til det gamle båtselskapet.

400 samlet seg til en 4 timers mimrefest.(t.v.) Smørbukk med siste avgang fra Nesodden kl 23.

Mye folk og dans på dekk under siste avgang med AS Nesodden-Bundefjord Dampskipselskap fra Oslo kl 2330.

Ved Nesodden braker fyrverkeriet på Nesodden løs for å feire overgangen til TIDE. På fordekket til Smørbukk går dansen går på dekk til Åge Aleksandersens "Lys og varme".

Klokken er 00.00 og TIDE er nå operatør når Smørbukk igjen setter kursen inn mot Oslo. TIDE er nå og offisiell eier av Smørbukk. 

Ute i mørket venter TIDEKONGEN på mulighet for å legge til.

Bamsebrakar legger til for siste gang.  Smørbukk overtar ruten for resten av NBDS og inn til TIDE overtar både ruten og Smørbukk.

Siste avgang under Malteserkorset, 30.06.09. - Nesoddtangen.

Stor stemning når Smørbukk nærmer seg Nesoddtangen ved midtnatt.

01.07.2009 TIDE er nå offisiell eier av Smørbukk og anbudseier av ruta Oslo-Nesodden.  Ombord kommer beskjeden at alle askebegere fjernes omgående.  Ruten er røkfri.

11.07.09

Smørbukk i trafikk for TIDE.

20.07.09 - Smørbukk på vei inn til Aker brygge.

Mobilbilde tatt av Terry Meland straks etter kollisjonen med Nesoddtangen brygge.

22.07.09

Like før kl 14 kolliderer MF Smørbukk med betongbrygga på Nesoddtangen. 7 passasjerer med lettere skader ble tatt hånd om at et massivt utrykning. 

Journalister og politi til stede.

MS Smørbukk passerer Ildjernet på vei til verkstedet i Horten.

FOTO: Knut Lorentzen - brovingen.no

Smørbukk i dokk.  Merk: Hatten på styrhuset er malt grønt.  Dette ble omgjort av RUTER før skuta var ute av dokk.  Fargen var for lik RUTER's egen profilfarge.  Så tilbake i trafikk var denne hvit.

27.09.09 MS Prinsen passerer nymalte MS Smørbukk.

28.10.09 Smørbukk i rute for Tidekongen.

11.11.10

Smørbukk tilbake i rute den uken som var da Tideprinsen er i dokk i Horten.

17.01.10

Tidedronningen er ute av drift etter sigende pga vannskade etter at et rør sprang lekk.  I to uker har MS Smørbukk holdt ruten istedenfor.  Og det er et hyggelig gjensyn for de reisende. Tar litt lenger tid å tømme båten, men komforten er upåklagelig.

MS SMØRBUKK - Til venstre 0800 avgang Nesodden, passasjerene strømmer inn i øvre salong.  Til høyre 1650 avgang Oslo.

09 april 2012

Solgt til Russland og turen går ut Oslofjorden for aller siste gang.

TIDEKONGEN passeres.

Tangen brygge, og klokken har passert 17 denne grå 2 påskedag.

Oscarsborg passeres for siste gang bakgrunnen.

Inn mot Drøbak og Oscarsborg. Og videre mot Horten og Svartehavet.

Fremme i Sveastopol Ukraina. Juni 2012.