Prinsen

1955-05-22 Leverers av Stord Verft A/S som Prinsen till A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo, Norge. Toppfart prøveturen: 14,4 knop.

 

1955-05-27 Premieretur på ruten Oslo - Nesodden.

 

1974 Styrhuset bygges om av Olsen & Borge ved kai i Oslo, Norge.

 

1980-07-10 Solgt till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm og omdøpt til Kung Oscar II.

1980 Ombygd ved Gåshaga varv, Lidingö. Ny inredning samt nye hovedmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120, 650 hk, 478 kW.

1981 Omdøpt till Rex Solaris.

1994-12 Solgt till Sölve Perssons Ekonomikonsult AB, Öregrund for 3,2 mil SEKog omdøpt til Swedish Islander.

1995 Ombygd. Ny inredning og nya lugarer med dusj. Landstigningsbåt innkjøpt. Baugpropell montert.

 

1996Firmanavn endret til Scandinavian Impressions AB.

1996 Scandinavian Impressions AB bytter navn til Special Expeditons Sweden AB. Ny hjemhavn Trosa.

2003-05-26 Spolgt till Djursten Fyr & Rederi AB, Öregrund för 2,08 mill SEK. Trafikk i Stockholms skärgård og Mälaren.

2007-12 Djursten Fyr & Rederi AB bytter navn till Rederi AB Swedish Islander, Solna.

2010-04-01 Solgt på konkursauksjon till Charm Charter AB, Nacka og omdøpt till Blue Charm.

Foto: Signalen, Gisle Sørensen.

Bildene viser MS Prinsen som ny ved Rådhuset.

Sjøsatt 11 februar 1955 ved Stord verft - Sunde.

Overtatt av NBDS AS 22 mai 1955, kom til Oslo 23 mai 1955.  I rute 27 mai 1955.

1955-1980

Grunnet store vibrasjoner ble propellvingene kuttet noe ned etter kort tid, dette reduserte toppfarten med 1 knop, men vibrasjonene forsvant. Trykk knapper for tilkalling av kioskdamen om bord (trisen) ble kuttet etter kort tid.

Som ny i 1955 ble skipet levert med hvitt skrog, og var under sitt første år en virkelig svane på fjorden. 27.05.55 gikk jomfruturen på strekningen Oslo-Nesodden.

Skroget viste seg imidlertid vanskelig å holde rent da stadige stevnemøte med traktordekkene på bryggene gav mindre pent resultat. Så den tradisjonelle sorte malingen var på plass på skroget høsten 1956.

1974 nytt styrhus ble påbygd.

Klar for avgang til Sverige juli 1980.

Etter flere år som reservebåt var tilværelse i Oslofjorden over. 10 juli 1980 satte "Prinsen" kursen mot Stockholm, nytt navn Kung Oscar II.  Fikk raskt nytt navn Rex Solaris og gjennomgikk deretter en real ombygging. Trekledningen ble fjernet og innvendig skjedde en total oppussing. En aprikosfarget matsal for 150 personer og en blå aktersalong med plass til 50 ble resultatet. Skipet fikk til og med eget bibliotek. Også ny motor av merke Volvo ble innsatt. På Norges nasjonaldag mai 1982 var det tid for premierecruise. Ikke rart Lindblad cruises leide skuta en periode for å tilby påkostede cruise for kresne amerikanere. Eier AB Sommar & Sol i Stockholm.

Desember 1994 Omdøpt Swedish Islander, kaiplass ved Slussen i Stockholm. Ny eier Sölve Perssons Ekonomikonsult AB, Öregrund.

1995 ble nye kahytter satt inn med dusj. Baugpropell ble montert.

25.06.2003 er det ny eier Djursten Fyr & Rederi AB, Öregrund. Dette rederiet bytter navn i 2007 til Rederi AB Swedish Islander, Solna.

Februar 2010. Rederiet er konkurs, og advokatbyrået Hamilton i Stockholm har fått i oppdrag å selge skuta for boet. 

2012 Charm charter, Stockholm

"Prinsen"  Undertegnende favoritt. Den siste av Nesoddbåtene som hadde teakkledning. Selv i dag etter 53 år troner skuta som den flotteste som er i fart i Stockholm havn. Riktignok ikke lenger i fast trafikk. Ikke dårlig av en veteran.

Helt i starten var det meningen at denne skuta skulle fortsette tradisjonen med at båtnavnene var tilknyttet steder på Nesodden.  MS Varden var forslaget som lå på bordet.  Nå var dette navnet allerede opptatt i skipsregisteret.   Ulempen ved å ha stedsnavn på båtene var at det kunne skape forvirring og misforståelse for de reisende. 

Det ble rett og slett fra gamle DS Kronprins Olavs kallenavn Prinsen som dannet starten på den nye æra med eventyrnavn på båtene.  En ubrutt tradisjon  som fortsetter med de nye båtene fra TIDE. 

"Prinsen" hadde to salonger oppe og en nede under dekk. På nederste dekk fant vi i tillegg toaletter, kiosk og bakerst en liten flott sittegruppe, trolig ment som 1 klasse. Opplevde selv som liten pjokk at denne var avstengt med tau den meste av tiden.  Maskinrommet var tilgjengelig for passasjerene ved at man fra nederste salong kunne gjennom runde vinduer følge med på det som skjedde i maskinrommet. Dette prinsippet er genialt og burde vært adoptert av andre for lenge siden.  Mannskapets lugarer var spredd over hele båten.  Bakerst bodde offiser og kioskdame, midten fant vi styrmannen. Resten bodde fremst i skuta.

I 1974 ble styrhuset bygget om ved kai i Oslo.  Høyre: Lille flytedokk - Nyland for stoffing.

 Ved Håøya en St. hans.   Foto: harald Lorentzen.

MS Kung Oscar II

Rex Solaris.

Foto: Dag Almen

Foto: Lars Helge Isdahl

I 1994 med nye eiere kom  navnet på skutesiden, "Swedish Islander".

Bilder over fra "Prinsen" i Stockholm. (Foto: Arne O. Sørby.)

Bildene under er hentet fra Harald Lorentzens samling:

08.06.09

Soldekk redaktør på MS Swedish Islander, tidligere nesoddbåten Prinsen (1955-1980). Skuta ligger i Stockholm og er verdt et besøk.  Dessverre var det ingen å se om bord, så det ble kun en fot på landgangen.

Februar 2010.

Rederiet er konkurs og Swedish islander ligger til salgs:

Namn: Swedish Islander

Signal: SJTF

Modell: Passagerarmotorskepp byggd 1955 i Norge

Största längd: 39,1 m

Största bredd: 6,71 m

Bruttodräktighet: 263 UR

Nettodräktighet: 103 UR

Maskineri: 2 Volvo Penta TAMD 120 1980/Samkörningsväxel.

Byggmaterial: Stål

Drivmedel: Diesel

20.03.10 Oppdatert sak.

MS Prinsen tilbake til Nesodden? En gruppe tilknyttet Spro havn jobber med å få kjøpt den gamle Nesoddbåten tilbake til gamletraktene. De ser for seg skuta som et miljøskapende innslag på Nesodden med utgangspunkt i havnplass på Spro. MS Prinsen er undersøkt og funnet i bra stand. Det som gjenstår er å samle nok ildsjeler til prosjektet som kan bidra til at en interesseforening dannes.

Lokalavisen opplyser at prosjektet strandet på penger i denne omgang. Men ildsjelene gir seg ikke. MS Prinsen vil komme på markedet igjen, og da skal de være mer forberedt.  Ikke bare å stable dette på beina på en ukes varsel.  Etter ryktene å dømme så fortsetter MS Prinsen som charterbåt i Stockholm havn.  Så får vi håpe at de nye eierne vet å ta vare på skuta.

Overtatt av Charm Charter, Stockholm. Nytt navn MS Blue Charm.  Bildet fra brovingen.no trykk på navnet.

MS Blu Charm  24.06.10 - foto: webkameror.se.

28.06.11

MS Blue Charm

En sommerhilsen fra Arne O. Sørby som har hilst på gamle Prinsen i ny drakt. Som charterbåten MS Blue Charm går den lunsj og middagsturer i Stockhols skjærgård. Sørby steppet inn som lettmatros og styrmann under en av rundturene til Waxholm. Skuta skal straks en kort tur i dokk, men er raskt tilbake i drift.

Stockholm havn - tur 17 november 2012.