En av de virkelige sliterene i trafikken ble bygget i Trondheim i 1929, og ble et kjent syn på vestsiden av Nesodden.  Vi har kommet til M/S Nesodtangen.

Utstyrt med de flotteste salonger man kan tenke seg og med stor uteplass, ble denne skuta veldig populær. Gikk trofast også under krigsårene i motsetning til mange av selskapets andre skuter som ble satt under tvungen drift andre steder i landet.

Nesoddtangen

Foto: Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

Noen år etter at "Nesodtangen" var tatt ut av drift ble den observert liggende på Tjuvholmen som hybelskip. Bildet under er fra denne perioden.

Foto: Fjellanger Widerøe

Foto: Signalen.

"Nesodtangen" skulle bære sitt navn videre under tjeneste som hybelbåt i oljevirksomheten i Stavanger.  En dag i 1975 sank skuta i Tananger på 125 meters dyp. Ble senere hevet og på ny senket i Stavanger havn.  Ligger få minutter fra Stavanger dykkerklubbs sitt klubbhus , og de er nede og hilser på gamleskuta der den ligger som et donaldvrak på 45 meter.  (Ligger på kjølen.) Er ennå ganske hel å se på.

Klikk linken under og ta en tur ned på "Nesodtangen" av i dag. Artikkel av Rudolf Svensen.

Bilder fra Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

Ved Oksvald brygge. Foto: Harald Lorentzens samling.

Foto: Harald Lorentzens samling.

MS Nesoddtangen med rorhavari vinter 1970.  Foto: Harald Lorentzens samling.