Kilde: Fjordbåtenes saga - Schibsted

 

Fakta&foto: H.Lorentzen.

DS Jona

 

 

Byggår: 1877

Br.t: 80

Passasjerer:123

L:132

B:15,1

D:7,4

Maskin: 2cyl.Comp., 23 NHK

I rute: 1892-1908

Bygd av Norddeutsche Schiffbau AG, Kiel (# 81)

80 brt, 35 nrt, 132 PC81.0 x 15.1 x 7.4

 

 

1877:Levert som IONA for Henry Koch, Lübeck, Tyskl.

1892:Innkjøpt av Næsoddens Dampskibsselskab, Kristiania. Omdøpt JONA

1908:April: Solgt til A/S Mandals Dampskibsselskab, Mandal

1912:05.12.: Grunnstøtte på Stensholmen, i rute Mandal – Kristiansand med gods

og passasjerer sant en galeas på slep.

 

Kilde: Harald Lorentzens samlinger

Et lite fartøy selv etter den tids standard, bygget i Kiel så tidlig som i 1877.  Innkjøpt i 1892 for trafikk på Oslofjorden, og må regnes som første Nesoddbåt for dette farvannet. 

I bundefjorden var trafikken godt i gang med et annet selskap.   Bundefjordsselskapet ble forelagt forslaget om trafikk på Oslofjorden av en ved navn Svestad.  Men vedkommende måtte selv legge grunnlag for et nytt aksjeselskap Nesodden Dampskipselskap for å få til denne ideen

"Jona" ble kjøpt for 20 000 kroner og sommeren 1892 var skuta igang med trafikk fra Kristiania og ut helt til Drøbak med mange anløp underveis på nesoddlandet. Også noe i trafikk til Steilene med oljefat.

1893 Leid ut vinterstid til sildefangst.

1906 Kolliderte skuta med en av rederiets andre skuter "Drøbak". Reparasjon på Nylands mekaniske fulgte. 

I 1908 finner vi skipet i Mandal under ny eier Mandal Dampskipsselskap. Fartsområdet var nå Mandal-Kristiansand. Desverre kolliderte og sank "Jona" i 1912 under et slepeoppdrag fra Mandal.  Etter grunnstøting på et skjær ved Stusøy, mellom Villingholmene og Stjernøy, sank skuta. Det er ikke hørt om at dykkere har funnet skuta, så sannsynligvis ligger den der ennå.