Nesoddbåtene, den komplette historien.

 

Hvor kom de fra, når var de her, og hvor er de gamle traverene idag. De kjente og bereiste lokalfergene mellom Nesodden og Oslo.

 

Vi er så heldig her på halvøya å være utstyrt med den beste kollektiv noen kan tenke seg. En 23 minutters fergestrekning over en alltid stille sjøstrekning. (12 minutter på kvelden hverdagene etter 19.) Fortid, nåtid og fremtid om fergestrekningen samles på et sted. Historikken er basert på Harald Lorentzens bilde og faktasamling. Denne samlingen er oppbevart og kan sees på Nesodden bibliotek.

Navn:

Ruteperiode:

Slutthistorikk:

 

 

 

 

 

 

Bundefjord

1874-1874

Opphugd, 1903

Bundefjord

1875-1953

Opphugd i Arendal 1953

Vidar

1887-1903

Opphugd i Arendal 1938

Jona

1892-1905

Forliste utenfor Mandal 1912

Drøbak

1893-1893

Ut av registeret 1920

Kvik

1907-1909

Forlist på Svensekysten

Helvig

1908-1952

Antatt kondemnert og senket på 80 tallet. Fjernet fra registeret 1999.

Oscarsborg 1

1910-1953

Demontert i 2004 med tanke på full rekonstruksjon. Hugget opp da prosjektet ikke lot seg realisere.

Kronprins Olav

1912-1954

Opphugd 1960 etter en brann

Frogn

1914-1924

Slettet fra registeret 1932

Svelvik

1909-1913

Hugd opp 1960

Sjøstrand

1916-1922

Hugd opp 1978

Per

1915-1916

Hugget opp i Stavanger etter en brann.

Spro

1919-1954

Hugget opp i 1954

Odden

1919-1924

Til Færøyene 1926, ukjent skjebne videre

Tourist

1922-1936

Slettet fra registeret i 1976

Fagerstrand

1923-1945

Kondemnert i 1987 og senket.

Angelo

1925-1950

2014 Dokksatt ved Det gamle værft i Ærøkøping. Full restaurering under arbeid.

Tinfos

1925-1927

Senket 1995

Flaskebæk

1901-1913

Forliste på sørlandskysten 1958

Patriot

1896-1896

Opphugget i 1936 Fredrikstad

Nesodden

1903-1969

Hugget opp etter havari

Drøbak

1905-1965

Forliste i 1965 i den Persiske gulf på vei til nye eiere

MS Flaskebæk

1914-1936

Opphugd i 1970

Oksvald

1927-1969

Ligger sunket i Vollen, Oslofjorden

Nesodtangen

1929-1971

Ligger sunket i Stavanger havn

Ursvik

1933-1958

Hugget opp i Hellas 1974

Fjellstrand

1935-1958

Sank utenfor Kalymnos Island 1966. Vraket ligger på 37 meters dyp.

Vika

1952-1960

Forliste utenfor Stavanger

Oscar

1952-1952

Ble hugget i 1953

Prinsen

1955-1980-

Charterbåt i Stockholm. Navn: Blue Charm

Veslefrikk

1960-1972

Ble i 2007 bygget om til luksusyacht. Navn: Maria Vittoria

Tyrihans

1964-1989

I rute Fredrikstad-Strømstad. navn: Sagasund

Prinsessen

1965-1987

2014: Solgt til Estland, Tallin.

Lykkeper

1969-1989

Turistfart på Sognefjorden fra Flåm. Navn: Lykkeper

Mikkel

1974-1979

Grønland. Skjebne ukjent

Dronningen

1987-2009

Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. 28 mai 2012 fremme hos nye eiere. Nytt navn: MS KAP-LEYT. KAZARSKIY. Ukjent trafikkområde 2014. Er oppført til salgs 2015.

Bamse Brakar

1989-2009

Ny eier Terje Kragset. Chartertrafikk og klesutsalg i nytt fartsområde på Sunnmøre.

Smørbukk

1980-2012

Solgt Sevastopol Transport System, Ukraine. Kjørt ned mai 12 2012 som Smorbukk. Nytt navn: MS V ADMIRAL KLOKACHEV.

 

2014 Satt i drift under Russisk flagg port Krym-Kavkaz. Nytt navn: Sevastopol. Skal være til salgs 2015.

Prinsen

1999-2009

NITAG UMM AL ANBAR UAE Er det nye navnet. I opplag 2009-2016. Kommer for salg.

Prinsessen

1990-2009

I chartertrafikk fra Stavanger fra 2015.

 

 

Huldra

1974-

Reservebåt for Norled Oslofjorden

Kongen

2009-

I drift

Dronningen

2009-

I drift

Prinsen

2009-

I drift

Baronessen

2009-

I drift

Baronen

2009-

I drift

Navn:

Byggår:

Trafikkperiode:

Kommentarer:

Olaf

 

1895

 

Nordfjord 3

1877

1920 tallet

Opphugd 1951

Granholmen

 

 

 

Parat

1868

1910 og 1913

MS Setaco 1977 i Stavanger

Asker

1893

1913 og 1941

Opphugd 1973

Glitner

1867

1911

Kolliderte og sank utenfor Drøbak 1913

Frost

1874

1927

 

Græsvig III

 

1939

 

Skjold

 

 

Christiania-Næsodden-Flaskebekk-Kavringstrand

Hval

1893

1941

Senere MS Vika

Oscar

1888

1941

Eid i et år i 1953 uten at den kom i trafikk.

Vestfjorden

1892

1941-1944

Senere solgt til England 1979. LYGRA

Oslo X

 

1964

Reserve for Veslefrikk/Nesodden

Båtservice

 

1964

Reserve for Veslefrikk/Nesodden

Tornerose

 

1986-1988

Rutebåt Vestlandet samme navn

Snarveien

 

1988-1991

Rutebåt Nord norge

Sørlandscruise

 

1996

Se Risørjenta

Risørjenta

 

1999

Solgt til Kroatia 2004

Marine Express

1985

1986

Marine tours AS under samme navn

Askepott

1988

??

Solgt til Svartehavet

OSLO IV

OSLO XI

OSLO VII

 

1987

Nesodden-Oslo for en lengere periode da flere av hovedfergene var ute av dansen pga skader og havari som følge av møte med kaia.

OSLO XII

OSLO VII

 

2000

 

Fjorddrott

 

2009

Avløsning på hovedsambandet. Assisterte Tidedronningen 050809.

Tidebris

 

2009

Avløsning på Lysaker-Nesodden. Tidebaronessen i dokk.301009

Tidevind

 

2014, 2015

Avløste Baronessen første gang på ruten Nesodden-Lysaker 29.10.14. Deretter innom med jevne mellomrom.

 

 

 

 

Innleide