Bamse Brakar

Byggår: 1968

787 Br.t.

600 Passasjerer

Fart: 11 knop

I rute Oslo-Nesodden 1989-2009

3.5.11 - Forlater Horten med kurs for Flåm i Sognefjorden

 I 1989 ble søsterskipet til M/S Smørbukk hentet inn fra sin tilværelse som losjiskip for oljearbeidere på Gullflaks feltet, og satt i trafikken mellom Oslo og Nesodden.

Opprinnelig bygd for passasjer og fergetrafikk mellom Bergen og Kleppestø i 1968 der den gikk frem til 1986. Navnet var MF Kleppestø.

Kjøpet av denne gamle fergen var ment som en midlertidig løsning inntil ny tonnasje kunne overta på ruten Oslo-Nesodden. Men etter en grundig ombygging i 1992 ble det en lang tilværelse som Nesoddbåt frem til sommeren 2009.  

Også Bamsen var i likhet med Smørbukk det man kaller godt brukt når den ble satt i trafikk.  Og fremdriften ikke alltid til å stole på.  Ved denne landkjenningen som bildene under viser 06 juni 1989 ble ingen skadet.  Men ved et senere treff på Aker brygge 3 desember 1988 omkom en 21 år gammel person.  Forøvrig eneste gangen det har omkommet noen i denne trafikken.  

19 desember 1989 kolliderte Bamse Brakar med en tankbåt i havnebassenget i Oslo, føreren ble tatt ut av trafikk etter å ha testet positivt på promille.

En ombygging av fergene var en nødvendighet.

2012 Stavanger-Prekestolen.

1 juli 2009 gikk Bamse Brakar til opplagskai i Horten. Her ligger den på Horten mekaniske verksted i påvente av salg.  

3 mai 2011 - med navnet Fjord kongen setter den kursen mot Flåm fra Horten. 

4 mai 2010 - besøker Kleppestø kai - Askøy.

2011 Flåm

 

2013-2015 Opplag Stord

2015 Tvangssalg - ny eier Terje Kragset 1,3 mill. Ny virksomhet selskapslokale og klesutsalg.

Foto: Lars Helge Isdahl

Foto: Lars Helge Isdahl

Foto: Lars Helge Isdahl

Foto: T. Svendsen

Foto: T. Svendsen

Foto: Lars Helge Isdahl

Bamsen under ombygging i Ålesund.  Foto: Amta.

Bamsen retter seg sakte opp og finner fergeleiet til slutt.

201008

Sterk vind tok tak i Bamse Brakar da den skulle legge til ved Aker brygge 1620 i dag. Det så et øyeblikk ut til at skipet ville havne med bredsiden inn mot havnen.  Men etter en kamp mellom vindkraft og maskinkraft vant sistnevnte, og båten klappet omsider til kai.

Bildene er fra nedre salong.

27.06.09

Tidekongen og Bamse Brakar.

Den siste kaffen er servert........

Bamse Brakar forlater Oslo for siste gang i ordinær trafikk. 30.06.09

Øvre salong.

Siste bøling er sluppet i land, og stafettpinnen overtas av Smørbukk som skal føre ruten inn i TIDEeie ved midtnatt 30.06.09.

Bildene under er fra opplagsplassen i Horten der bamsen venter på nye oppdrag.

Horten verft januar 2010. Foto: Kjell Ivar Larsen

04.05.11 - På de to bildene over legger Fjord kongen til kai på Kleppestø på sin reise mot Flåm.     Foto: Tom Gulbrandsen.

04.05.11. På vei under Askøybruen på vei mot Flåm.  Foto: Tom Gulbrandsen.

28.05.12

Jansen har sendt et flott bilde av MS Fjord-Kongen (Bamse Brakar).  Opplyser at den er innleid av Stavangerske. Her i turisttrafikk til Prekestolen.

Foto: Synste Møre

2015: Etter mange års opplag blir Fjord-Kongen solgt på auksjon til ny eier Terje Kragset. Nytt bruksområde er charterbåttrafikk/selskapslokale/klesbutikk.

 

 

Mai 2015.

Fjord-Kongen's nye eier har brukt mai måned godt, og skuta har nå fått rødt skrog. FOTO: Andre Kragset.

Også innvendig er arbeidet i full gang.

 

 

FOTO: Andre Gragset

Foto fra selskapets Facebookside.